Schoolgids
2024-2025Joppe heeft een goede naam opgebouwd in Nieuw-Vennep. Door een enthousiast en kundig team wordt goed en beredeneerd onderwijs gegeven in een sfeer waarin kinderen zich prettig voelen.
Het onderwijs op onze school is continu in ontwikkeling. Op dit moment werken wij aan een onderwijsvernieuwing onder die voorheen de werknaam “JOP” had. Dit onderwijs zal de kinderen nog beter voorbereiden op de snel veranderende toekomst. Uiteraard behouden we hierbij de solide basis en de goede kwaliteit die de school al jaren heeft.
De komende jaren zal het reguliere onderwijs op Joppe overgaan naar de visie van ons nieuwe onderwijsconcept.
Woord vooraf
U vindt in deze schoolgids informatie over onze school, het reguliere onderwijs op Joppe en de onderwijsvernieuwing.
De inhoud van deze gids wordt regelmatig bijgesteld. De data van vakanties, vieringen en andere bijzondere gebeurtenissen zult u niet in deze gids aantreffen. Deze informatie vindt u terug in de online ouderberichtgeving, Parro. Alle data staan ook op onze website www.obsjoppe.nl
Middels deze schoolgids krijgt u een goed beeld van onze school. Door samen met uw kind een kijkje in de school te nemen, krijgt u een nog completer beeld. Voor een rondleiding maken wij graag tijd. Tevens is er ieder jaar een open dag. Op deze dag bent u van harte welkom om in de groepen een kijkje te nemen. In onze schooljaarkalender op de website kunt u vinden op welke datum deze open dag zal zijn.
Met vriendelijke groet,
Heidi Witjes, directeur
Kinderen vertrekken met een lach naar school en komen met een lach op hun gezicht weer thuis
1 Algemene informatie
1.1 Plaats van de school
Obs Joppe is de openbare basisschool in Getsewoud-Zuid, Nieuw-Vennep. Onze school is centraal gelegen in de wijk en goed bereikbaar vanuit het oude dorp en Getsewoud-Noord én omliggende dorpen. De school is in september 2000 gestart en gevestigd in een prachtig, fris en licht schoolgebouw, voorzien van alle faciliteiten. In de school zijn naast leslokalen en leerpleinen ook extra werkplekken, een speellokaal, een gemeenschappelijke ruimte en spreekkamers aanwezig. Aan weerszijden van het hoofdgebouw is een speelplaats: één voor de onderbouw en één voor de bovenbouw. Voor de lessen bewegingsonderwijs maken de kinderen gebruik van de sportvoorziening gevestigd in het woon-zorgcomplex naast de school.
1.2 Naam van de school
Joppe klinkt kort, bondig en vrolijk. De naam heeft meerdere betekenissen: Joppe is een landgoed in de buurt van Zutphen, eromheen ligt een mooi natuurgebied. Dit past bij de straten in de wijk die allemaal genoemd zijn naar landgoederen, en onze groene pleinen sluiten daar mooi bij aan. Een deel van de Kagerplassen, een waterplas ten zuiden van Nieuw-Vennep, heet Joppe. En de naam betekent: goed, in orde, aardig, mooi en prettig. Kortom, Joppe, een naam voor een school met een duidelijke identiteit. De werktitel van ons onderwijsconcept JOP was afgeleid van Joppe.
1.3 Identiteit
Onze school is een openbare school. Dat betekent dat iedereen welkom is, ongeacht geloofs- of levensovertuiging. Wij streven er actief naar om kinderen respect bij te brengen voor elkaars leefwijze en levensbeschouwing en voor normen en waarden als tolerantie en solidariteit. Wij besteden in ons onderwijs bewust aandacht aan maatschappelijke en culturele verhoudingen en de diversiteit aan geestelijke stromingen, zonder een bepaalde stroming aan te hangen. Binnen de onderwijsvernieuwing wordt actief bijgedragen aan de levenshouding van de leerlingen. Door middel van levenslessen leren de kinderen hoe ze gelukkig kunnen zijn en hoe ze anderen gelukkig kunnen maken.
Onze school kenmerkt zich door een warme sfeer, wederzijds respect, sociaal welzijn, regels en afspraken, gedreven leerkrachten en transparantie naar ouders. Het motto van Joppe ‘Huppelend naar school en fluitend weer naar huis’ is sinds 2022 aangevuld met: ‘Vertrouw, Verwonder, Verleg’.
1.4 Bestuur
Onze school valt onder de Stichting Floreer. Floreer verzorgt op 16 scholen eigentijds onderwijs, waarbij plezier in leren voorop staat.
De kernwaarden die voor het openbaar onderwijs binnen Floreer gelden zijn:
Het openbaar onderwijs is er voor iedereen
De openbare school staat open voor alle kinderen en leerkrachten, ongeacht hun levens- overtuiging, godsdienst, politieke gezindheid, afkomst, geslacht of seksuele geaardheid.
Wederzijds respect
De openbare school houdt rekening met en gaat uit van wederzijds respect voor de levens- beschouwing of godsdienst van alle leerlingen, ouders en personeelsleden.
Waarden en normen
De openbare school besteedt actief aandacht aan uiteenlopende levensbeschouwelijke, godsdienstige en maatschappelijke waarden en normen.
Democratische organisatie
De openbare school betrekt kinderen, ouders en personeelsleden actief bij de besluitvorming over doelstellingen en werkomstandigheden.
Godsdienst en levensbeschouwing
De openbare school besteedt aandacht aan de verschillende godsdiensten en levensbeschouwingen.
Op de website van Floreer (www.Floreer.nl) staat verder beschreven op welke wijze inhoud wordt gegeven aan de kwaliteit van het onderwijs van de scholen.
De contactgegevens van het bestuurs- en administratiekantoor van Floreer zijn:
Wilhelminalaan 55
2132 DV Hoofddorp
023 – 56 40 999
info@Floreer.nl
1.5 Inschrijving
Als u uw kind bij ons op school wilt inschrijven, maken wij graag tijd voor een intakegesprek. Wij vinden het fijn om nieuwe ouders over onze school te vertellen en een rondleiding te geven. Het is belangrijk dat de kinderen, voordat ze bij ons op school komen, de sfeer hebben geproefd. Uw kind is dan ook van harte welkom bij het intakegesprek. Het gaat erom dat uw kind zich snel op zijn of haar gemak voelt.
Kleuters die bij ons op school worden ingeschreven, mogen een aantal ochtenden komen wennen. Een maand voordat uw kind vier jaar wordt, nemen wij contact met u op om de eerste wenafspraak te maken.
Ook bij de komst van een andere school kunnen de kinderen de school en toekomstige groep bekijken. Wij krijgen informatie van de vorige school, zodat u er zeker van kunt zijn dat uw kind goed wordt opgevangen.
Voor de inschrijving van uw kind(eren) op onze school maken wij gebruik van een inschrijfformulier, deze is ook in het Engels beschikbaar.
De meeste vragen op het formulier spreken voor zich. Een aantal vragen zijn wij wettelijk verplicht aan u te stellen. Zo vragen wij naar uw opleidingsniveau. Dit heeft te maken met de wettelijke ‘gewichtenregeling’: het aantal leerkrachten aan onze school is mede afhankelijk van het totaal van het ‘leerlinggewicht’ van onze leerlingen.
De gegevens die u heeft ingevuld op het inschrijfformulier, worden opgeslagen in de leerling administratie van onze school (ParnasSys). Deze gegevens worden vertrouwelijk behandeld. Op onze administratie is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing.
Dit betekent onder andere dat de gegevens door ons worden beveiligd en dat de toegang tot de administratie is beperkt tot diegene die de gegevens strikt noodzakelijk nodig heeft. U heeft als ouder het recht om de door ons geregistreerde gegevens in te zien (voor zover die informatie betrekking heeft op uw kind). Als de gegevens niet kloppen, dan mag u van ons verwachten dat wij – op uw verzoek – de informatie verbeteren of aanvullen.
Voor meer informatie over de omgang met de privacy van uw kind(eren), verwijzen wij u naar ons privacyreglement en de schoolgids pagina 26.
1.6 Algemene leerlinggegevens
De ouders van startende vierjarigen krijgen van ons de ‘Vragenlijst Voorschoolse Ontwikkeling’ om in te vullen. Daarnaast ontvangt u jaarlijks, via e-mail, een formulier om de meest recente leerlinggegevens door te geven. Hierop kunnen eventuele wijzigingen in adres, telefoonnummers en dergelijke aangegeven worden. Er is hier ook ruimte voor extra telefoonnummers, bereikbare personen en medicijngebruik. Wij vragen u om ieder schooljaar aan de leerkracht van uw kind door te geven of uw kind bepaalde allergieën heeft. Belangrijke wijzigingen vernemen wij in verband met onze administratie graag zo snel mogelijk. Alle formulieren zijn ook in het Engels beschikbaar.
1.7 Voor- en naschoolse opvang
Onze eigen BSO heet Buutvrij. Buutvrij klinkt spontaan, speels en is uitdagend. Buutvrij verwijst naar spelen, bewegen en ontspanning. Een dag op school is intensief voor de kinderen. Vandaar dat wij van mening zijn dat de BSO een plek moet zijn die rust biedt en activiteiten die gericht zijn op bewegen. Te denken valt aan verschillende groepsspelletjes als ook het inhuren van sportieve workshops in de vakantie. Vanzelfsprekend hebben kinderen ook de mogelijkheid om op de bank te relaxen of aan hun huiswerk te werken. Binnen Buutvrij ervaren de kinderen dezelfde pedagogische huisstijl als op school. Deze uit zich in de positieve aanspreekvorm, het geven van complimenten en het benutten van mogelijkheden.
Wilt u gebruik maken van voor- en/of naschoolse opvang, dan kunt u contact opnemen met Buutvrij via:
Telefoonnummer | 06-83165414 023-5640999 |
bso.buutvrij@floreer.nl opvang@floreer.nl |
of d.m.v. de contactinformatie op de website van de school.
Naast Buutvrij zijn er andere organisaties in Nieuw-Vennep die voor- en naschoolse opvang aanbieden. Dit zijn o.a.:
Mamaloe | 0252 – 68 88 07 |
Op Stoom | 0252 – 68 03 62 |
’t Woudlopertje | 0252 – 62 38 20 |
Happy Kids | 06 – 250 19192 |
SKH/Wervelwind | 0252 – 62 68 83 |
1.8 Tussen schoolse opvang (TSO)
Op onze school is er, tegen een vergoeding, overblijfgelegenheid voor de kinderen. In een rustige sfeer blijven de kinderen over. Zij eten eerst in alle rust bij hun eigen leerkracht in hun eigen lokaal. Daarna gaan ze bij goed weer buitenspelen onder begeleiding van leerkrachten. Bij slecht weer worden de kinderen in de school opgevangen. De actuele kosten van de overblijf ontvangt u jaarlijks via een bericht in Parro. Overblijven op school is facultatief; kinderen mogen ook naar huis voor het middageten.
Uit het inspectierapport:
2 Waar de school voor staat
2.1 Visie op kind en ontwikkeling
Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich breed ontwikkelen. Dat ze onafhankelijk, creatief en kritisch leren denken, dat ze goed kunnen samenwerken en zichzelf doelen stellen. Zo leren ze de verantwoordelijkheid te nemen om de wereld een mooiere plek te maken voor iedereen.
Daarnaast vinden we het belangrijk dat de kinderen ontdekken wat ze leuk vinden om te doen en zich bewust worden van hun kwaliteiten.
Wij vinden het belangrijk dat kinderen opgroeien tot fijne, sociale mensen. Dat staat bij ons hoog in het vaandel. In onze visie is het belangrijk dat onze kinderen:
- zichzelf leren kennen, ontdekken wat hun kwaliteiten en talenten zijn*
- een positief / kritische kijk op de samenleving ontwikkelen
- weet hebben van de rechten en plichten die ze hebben
- tolerant en respectvol omgaan met anderen
- sociaal weerbaar worden*
- normen en waarden meekrijgen die gelden in onze maatschappij
- zoveel mogelijk kansen worden geboden zich te ontwikkelen al naar gelang hun mogelijkheden
- een hoeveelheid kennis en vaardigheden meekrijgen*, welke hen in staat stelt aan het vervolgonderwijs te kunnen deelnemen
- creatief denkvermogen ontwikkelen om zelfverzekerd de toekomst toe te treden*
Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich ontwikkelen naar hun volle potentie. Wij streven ernaar om uit ieder kind het maximale te halen. Zowel leerkrachten, interne begeleiders als de directie zullen al het mogelijke doen om dat te kunnen realiseren.
Uit het meest recente inspectierapport: “Het is basisschool Joppe gelukt om hoge opbrengsten te behalen met haar onderwijs. De school kenmerkt zich door haar hoge ambities ten aanzien van de kwaliteit van het onderwijsleerproces en leerprestaties van leerlingen.” U kunt dit rapport terugvinden op onze website.
We vinden het belangrijk om tijd en aandacht te maken voor de talenten van de kinderen. Met talenten bedoelen we niet alleen de vaardigheden waar je in vergelijking met andere kinderen goed in bent, maar dingen waar je goed in bent in vergelijking met je andere vaardigheden. Dit geeft kinderen zelfvertrouwen en een goed zelfbeeld. Ieder kind, mens heeft talenten en wij mogen helpen deze te ontdekken.
Wij onderschrijven tot slot de doelstellingen die staan omschreven in artikel 8 van de Wet op het primair onderwijs. Deze kunt u vinden op: www.wetboek-online.nl
2.2 Structuur en warmte
Wij zorgen er graag voor dat kinderen vooral met plezier naar school gaan. De sfeer op school moet zo zijn, dat kinderen én leerkrachten goed in hun vel zitten. Dit bereiken wij door een duidelijke structuur en in een sfeer van acceptatie, vriendelijkheid, vertrouwen en veiligheid. Op school is het van groot belang dat iedereen leert rekening te houden met een ander, verdraagzaam en ook behulpzaam is. We gaan ervan uit dat kinderen respect hebben voor anderen. Als een kind zich veilig voelt, zal het zich ook beter ontwikkelen.
Binnen de onderwijsvernieuwing helpen de levenslessen de kinderen om zich te ontwikkelen tot goede probleemoplossers en tot een mens met een ontwikkeld/ moreel kompas.
We zien levenslessen als wortels voor verdere leer- en leefprocessen.
- JOPPER zit goed in zijn vel
- JOPPER is productief
- JOPPER levert een bijdrage
Wij vinden het belangrijk ons motto uit te dragen: ‘Huppelend naar school en fluitend weer naar huis!’ en ‘Vertrouw, verwonder, verleg’.
We hechten veel waarde aan goed contact met ouders, waarin een grote mate van openheid is, opdat er een wederzijds vertrouwen tot stand komt. Op deze manier kunnen ouders en school als partners samenwerken om tot een zo optimaal mogelijke ontwikkeling te komen van het kind. Door middel van het dagelijks contact, de inloop tussen 8.15 uur en 8.30 uur, ouderavonden, de kijkavond, rapportgesprekken en kijkavonden geven wij deze openheid gestalte.
2.3 Hoofdafspraken
Voor een goede sfeer is het belangrijk dat we afspraken met elkaar maken waar we ons aan houden. De hoofdafspraken zijn:
- Zorg dat het voor anderen op school ook leuk is
- Ga bij ruzie naar de leerkrachten
- Praat rustig en vriendelijk met elkaar
In een sfeer waarin het normaal en vanzelfsprekend is dat je je aan afspraken en regels houdt, voelen kinderen zich prettig en veilig.
Sociaal-emotionele ontwikkeling
Op Joppe wordt gewerkt met de methode voor sociaal-emotionele vorming ‘Leefstijl’. De lessen Leefstijl zijn erop gericht om kinderen op ongedwongen wijze vaardigheden te leren die in de moderne samenleving onmisbaar zijn. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om samen spelen; praten en luisteren; rekening houden met elkaar; omgaan met gevoelens en met verschillen; zelf beslissingen durven nemen, en opkomen voor jezelf. Ook leren kinderen samen normen en waarden te formuleren.
Op de onderwijsvernieuwing wordt gewerkt met methodiek van levenslessen. We streven ernaar dat de kinderen zichzelf kennen, sociaal sterker worden en het creatief denkvermogen hebben om zelfverzekerd de toekomst toe te treden.
Zo wordt de klas voor kinderen een veilige omgeving waarin met plezier wordt geleerd. Verder komen media-educatie en gezondheidsvaardigheden aan bod. Allemaal essentiële vaardigheden die voor kinderen onmisbaar zijn om goed te kunnen functioneren: thuis, op school en later als volwassene in de samenleving.
2.4 Gedragsprotocol
Het protocol gewenst gedrag geeft verder richting aan het omgaan van leerlingen met elkaar en met de leerkracht. Belangrijk uitgangspunt van dit protocol is dat het gewenste gedrag beloond wordt en dat we voor het ongewenste gedrag de helpende hand bieden, oplossingsgericht. Als leerlingen moeite blijken te hebben met bepaald gedrag, onderzoeken wij wat zij nodig hebben en proberen wij hen (soms in samenwerking met ouders) de benodigde vaardigheden aan te leren. Naast gehanteerde sociaal-emotionele methodes en onze eigen expertise (bijv. Intern Begeleiding, gedragsspecialist) kunnen wij hierbij ook externe hulp inschakelen.
Naast het protocol gewenst gedrag is er ook een anti-pestprotocol aanwezig. Ouders worden in voorkomende gevallen van pesten op de hoogte gesteld, zowel van de gepeste leerling als van de leerling die pest. Bij veelvuldige herhaling, zal een begeleidingsplan worden opgesteld. Deze afspraken worden met ouders en kind doorgenomen en ondertekend. De regeling Schorsing en Verwijdering wordt, waar nodig, ingezet. Deze regeling ligt ter inzage bij de directie van de school.
3 De organisatie van het onderwijs
3.1 De organisatie van de school
Op Joppe werken wij vanuit de gedachte “onderwijs op maat”. Wij onderkennen dat ieder kind verschillend is en komen met ons onderwijs hieraan tegemoet. Het gaat erom dat:
- Kinderen worden uitgedaagd tot leren en om op verkenning uit te gaan.
Dit doen wij door een rijke leeromgeving (met uitdagende materialen en goede onderwijsmethodes) te creëren en door kinderen opdrachten te geven die uitnodigen om zelfstandig mee aan de slag te gaan; - Kinderen de ondersteuning krijgen waar ze behoefte aan hebben. Op het juiste moment en in een vorm die is aangepast aan de manier waarop zij het best informatie tot zich nemen;
- Kinderen ervaren dat er vertrouwen is in hun goede wil, hun leergierigheid en hun inzet;
- Kinderen eigenaarschap ontwikkelen binnen de duidelijke structuur van Joppe.
Wij besteden veel aandacht aan de basisvaardigheden taal, lezen en rekenen. Daarnaast krijgen ook andere vaardigheden als zelfstandigheid, weerbaarheid, het ontdekken en ontwikkelen van talenten en het probleemoplossend vermogen van de kinderen dagelijks aandacht in ons onderwijsaanbod. Joppe is horizontaal georganiseerd.
In de reguliere groepen zijn de leerlingen verdeeld in jaargroepen. We kiezen voor een zo evenwichtig mogelijke verdeling van het aantal leerlingen over de groepen. Voor deze groepen geldt een gemiddelde groepsgrootte van 26 leerlingen per groep. Vanaf schooljaar 2024-2025 hebben wij alleen nog maar reguliere groepen 4 t/m 8. De komende schooljaren zal het regulier onderwijs uitfaseren en stoppen te bestaan.
Op de onderwijsvernieuwing wordt gewerkt met stamgroepen. Deze stamgroepen zijn gemixte groepen en verdelen wij in drie bouwen:
1/2/3 | Jutters |
4/5/6 | Ontdekkingsreizigers |
7/8 | Pioniers |
Er vindt een intensieve samenwerking plaats tussen twee gekoppelde stamgroepen. De kinderen starten en eindigen de dag in hun stamgroep met een ‘levensles’ en een evaluatie op deze levensles. Ook voor deze groepen geldt een gemiddelde groepsgrootte van 26 leerlingen per stamgroep.
Gedurende de dag werken de leerlingen zelfstandig aan hun werk op het leerplein. Deze ruimte is multifunctioneel ingericht met verschillende werkplekken en speelplaatsen waarbij de kinderen geen vaste eigen plaats hebben. Op deze werkplekken kunnen de leerlingen zelfstandig werken, samenwerken of in stilte werken. De kinderen worden op het leerplein begeleid door de coach (= leerkracht) of onderwijsassistent. Zij bieden ondersteuning daar waar nodig.
3.2 Het team
Onze medewerkers zijn professionals die zich blijven ontwikkelen en reflecteren op eigen handelen, middels team- en individuele scholing. Wij vinden het belangrijk om binnen het team gebruik te maken van elkaars kwaliteiten met als doel van elkaar te leren. Dit doen wij bijvoorbeeld door op een aantal momenten in het jaar intervisie in te plannen. Tijdens een intervisie doen medewerkers een beroep op collega’s om mee te denken over vraagstukken en knelpunten uit de eigen werksituatie. Op deze manier vergroten en borgen we de kwaliteit van het onderwijs.
Op Joppe is de leerkracht verantwoordelijk voor de eigen groep. Op de onderwijsvernieuwing werken leerkrachten intensief samen per twee stamgroepen. De leerkrachten die werken op de onderwijsvernieuwing noemen we coaches. Zij zijn verantwoordelijk voor de voortgang van de leerlingen, voeren coachgesprekken en onderhouden contact het met de ouders.
3.3 Werkwijze in de groepen
Op Joppe wordt in de reguliere groepen 4 tot en met 8 gewerkt volgens het directe instructiemodel. Deze manier van werken heeft als belangrijkste kenmerken een heldere opbouw van de leerstof, een heldere structuur in de les en directe feedback aan de kinderen. Het is een krachtige manier voor het aanleren van basiskennis en vaardigheden waarbij aangesloten wordt op de verschillende instructiebehoeften van de kinderen. De lessen starten over het algemeen met een korte groepsinstructie voor alle leerlingen. Na deze korte instructie kunnen kinderen aan de slag gaan en is er een extra instructiemoment voor kinderen die dat nodig hebben. De leerkracht geeft ondersteuning als hij of zij tijdens de les rondloopt en signaleert. Naast de basisstof is er verdiepingsstof voor de kinderen die meer aankunnen en herhalingsstof voor kinderen die moeite hebben met een onderdeel.
De zaakvakken worden thematisch aangeboden aan de hand van IPC.
Op de onderwijsvernieuwing wordt in de ochtend gewerkt aan de basisvaardigheden: rekenen, lezen, begrijpend lezen en spelling. De kinderen krijgen instructie op niveau en plannen hun werk op een planformulier. Daarna gaan ze zelfstandig aan het werk op het leerplein.
Voor de basisvaardigheden wordt gewerkt met methodes. In de middag wordt thematisch gewerkt aan de hand van IPC.
Tutorbegeleiding
3.4 Taakspel op Joppe
Op Joppe wordt (waar nodig) vanaf groep 3 gewerkt met Taakspel, een groepsgerichte werkwijze om leerlingen te leren zich beter aan de klassenregels te houden en taakgericht te werken. Op het moment dat klassenregels beter worden nageleefd, vermindert onrustig, storend gedrag en kan er beter gewerkt worden.
Kinderen spelen Taakspel in teams tijdens de reguliere lessen of activiteiten. Vooraf is besproken welke regels er gelden tijdens Taakspel en hoe lang Taakspel gespeeld gaat worden. Tijdens het spel geeft de leerkracht alleen complimenten en negeert negatief gedrag. De leerlingen stimuleren elkaar om zich aan de regels te houden. Op deze manier komen zij in aanmerking voor de dag-, week- of maandbeloning die zij van tevoren met elkaar hebben afgesproken. Na verloop van tijd slijpt gewenst gedrag in en kan per groep besloten worden (tijdelijk) geen Taakspel meer te spelen.
3.5 Levenslessen bij de onderwijsvernieuwing
Onze levenslessen richten zich juist op die aangeleerde vaardigheden die ervoor zorgen dat geluk voor méér mensen bereikbaar wordt. Te denken valt aan lessen over doorzetten, vriendschappen, zelfvertrouwen, eerlijkheid, weerbaarheid, omgaan met teleurstellingen, veerkracht, grenzen aangeven en ontspannen. Met het aanleren van deze vaardigheden willen we bereiken dat kinderen huppelend en fluitend de toekomst tegemoet gaan.
3.6 De inhoud van het onderwijs
De inhoud van het reguliere onderwijs op Joppe is anders dan in ons onderwijsconcept JOP. Uiteraard wordt bij beide aan alle kerndoelen voor het basisonderwijs gewerkt, maar de manier waarop en de methodes die worden ingezet zijn verschillend.
3.7 Inhoud van het reguliere onderwijs in de groepen 4 t/m 8 op Joppe
Lezen
Vanaf groep 4 komt de nadruk steeds meer te liggen op het voortgezet technisch-, begrijpend-, en studerend lezen. Hierbij wordt de methode ‘Estafette’ gebruikt. Waarbij de nadruk in groep 4 op technisch lezen ligt en er een natuurlijk opbouw naar groep 8 is. Van het technisch lezen tot het begrijpend en studerend lezen in de bovenbouw.
In de groepen 7 en 8 ( regulier)wordt gewerkt uit de methode ‘Blits’ om de studievaardigheden van de leerlingen te ontwikkelen.
Naast de technische leesvaardigheden proberen we kinderen ook liefde voor het lezen bij te brengen. Onze uitgebreide bibliotheek (die gerund wordt door enthousiaste ouders) wordt jaarlijks aangevuld met nieuwe titels. In de klassen is het aanbod van leesmaterialen divers en uitdagend. Daarnaast besteden wij jaarlijks aandacht aan de Kinderboekenweek.
Taal
Wij verstaan onder dit vak taal en spelling; dit bevat woordenschat, spreken en luisteren, spelling, stellen (schrijfstrategieën) en taalbeschouwing. Hiervoor maken we vanaf groep 4 gebruik van de methode ‘Staal’. We differentiëren op instructie en verwerking om zo rekening te houden met taalzwakke en -sterke kinderen.
Tutorbegeleiding
Een vorm van hulp en samenwerking in onze school is tutorbegeleiding bij technisch lezen. Een leerling van hogere groep of leesniveau begeleidt een leerling van een andere groep. De vaardigheden op leesgebied worden vergroot en een belangrijk aspect is de onderlinge relatie tussen de kinderen die samenwerken.
Schrijven
Door het aanleren van een eenvoudig, duidelijk leesbaar en vlot geschreven verbonden schrift, leggen wij de basis voor een eigen handschrift. We werken met de methode ‘Pennenstreken’. Vanaf oktober groep 4 schrijven de kinderen met een vulpen. Deze pen wordt eenmalig door school verstrekt. In groep 8 krijgen de kinderen de mogelijkheid om verschillende schrijfstijlen te oefenen om een eigen handschrift te ontwikkelen.
Rekenen en wiskunde
In groep 4 tot en met 8 wordt gewerkt met de methode ‘Wereld in Getallen’. Dit is een zogenaamde realistische methode. Dit betekent dat de kinderen leren oplossingen te bedenken en strategieën te ontdekken die ze in het dagelijkse leven tegenkomen. Natuurlijk wordt ook aan het traditionele rekenen aandacht besteed: leren cijferen, hoofdrekenen, redactierekenen en met procenten en breuken omgaan. Daarnaast wordt ook aandacht besteed aan o.a. tabellen, grafieken, wiskundig denken, geldrekenen, klokkijken en meten.
Deze methode kent regelmatige tussentijdse toetsmomenten, zodat de vorderingen van de kinderen goed kunnen worden bijgehouden en geëvalueerd. Naar aanleiding van deze toetsen krijgen de kinderen bij onvoldoende vorderingen extra hulp en bij voldoende vorderingen, verrijkingsstof.
Wereldoriëntatie
Wereldoriëntatie is de naam voor de vakken die gaan over het leren begrijpen van de wereld om ons heen. Hieronder vallen vakken als aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Voor dit vormingsgebied gebruiken wij IPC. IPC integreert kennis, vaardigheden en het toepassen hiervan. Wij leren kinderen om zich heen te kijken en dagen ze met behulp van deze methodes uit om de betekenis en samenhang van alledaagse dingen te zien. Ook het verkeersonderwijs maakt onderdeel uit van de wereldoriëntatie. Jonge kinderen worden op speelse wijze vertrouwd gemaakt met begrippen en verkeersregels.
Onderdeel hiervan zijn bijvoorbeeld een fietscircuit en een ‘dode hoek’-les. Vanaf groep 4 gebruiken we de methode ‘VVN’. In groep 7 nemen de kinderen deel aan het theoretisch verkeersexamen.
Engels
In schooljaar 2023-2024 is door een commissie van leerkrachten onderzoek gedaan naar her-implementatie van Engels. Uit dit onderzoek (onderbouwd door verschillende literatuurstudies) kwam naar voren dat:
- Een leerkracht nodig is die op EKR-B2 niveau spreekt
- Minimaal 60 minuten per week les nodig is
- Oudere kinderen de tijd inhalen die eerder besteed is aan Engels, vanwege het feit dat de hersenen rijper en verder ontwikkeld zijn
Zodoende hebben wij besloten Engels op een gedegen, uitgebreide en leuke manier te geven in groep 7 en 8.
Op het Joppe willen we de leerlingen de Engelse taal aanbieden, op zo’n manier dat zij de taal durven te gebruiken in dagelijkse omstandigheden. Het oefenen van spreken en luisteren moet daarom een belangrijk onderdeel vormen van de methode. Het durven uitspreken en luisteren is daarbij belangrijk. Daarnaast is het belangrijk dat leerkrachten gemakkelijk gebruik kunnen maken van de methode, zonder teveel tijd te moeten investeren in de voorbereiding van de lessen. Het is tevens van belang dat er niet teveel eisen worden gesteld aan de spreekvaardigheid van de leerkracht, maar dat er juist ruimte is om te laten zien dat attitude bepaald in hoeverre je Engels durft te gebruiken. Ruimte om fouten te maken moet er zijn. Om je uit te durven spreken is het belangrijk dat de oefeningen dicht bij de belevingswereld van de leerlingen zitten, zodat leerlingen zich vertrouwder voelen en gemakkelijker deel nemen aan de lessen. Bovenstaande is meegenomen in de keuze voor welke methode geschikt zou zijn voor het Joppe. Er is daarbij één methode positief uitgesprongen: BLINK! Engels (voorheen GrooveME). Voordelen van deze methode:
- Dicht bij belevingswereld van de leerlingen (top 40 songs)
- Gericht op spreken en luisteren
- Gericht op de attitude ‘durven uiten’
- Gemakkelijk voor te bereiden
- Gemakkelijk aan te passen
- Zowel digitaal als op papier
- Zelfstandige taken die tijdens taakuren gemaakt kunnen worden
- Klassikale spreekoefeningen
- Verschillende niveaus
- Kinderen kunnen hun eigen spraak opnemen, terugluisteren en verbeteren
Bewegingsonderwijs
Vanaf groep 3 hebben de kinderen twee keer in de week les in de gymzaal van een vakleerkracht gymnastiek. De kinderen gymmen in sportkleding.
In de acht leerjaren oefenen de kinderen systematisch alle grondvormen van bewegen. Het is fijn als de oudere kinderen een deodorantstick meenemen die zij na afloop kunnen gebruiken. Een spuitbus is niet toegestaan. Er is de mogelijkheid om te douchen. Dit is niet verplicht.
Expressie
Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich creatief kunnen uiten. De aandacht voor creatieve en beeldende vorming (drama, handvaardigheid, tekenen en muziek) vindt voor een groot deel geïntegreerd plaats binnen onze vak- en vormingsgebieden d.m.v. verwerkingen, het maken van werkstukken en het uitvoeren van projecten. Wij halen veel inspiratie uit de leef- omgeving van kinderen, de seizoenen, de feesten/vieringen gedurende het hele jaar en uit de thema’s van de zaakvakken.
3.8 Culturele activiteiten
Naast creatieve expressie stimuleren wij kunst- en culturele uitingen middels activiteiten van het Kunstmenu. Jaarlijks plannen wij vele activiteiten voor alle groepen in. We zorgen ervoor dat de kinderen voorstellingen bekijken in het theater of op school en op excursie gaan. Kinderen komen gedurende acht jaar met alle facetten van kunst en culturele educatie in aanraking. Er is afwisseling in het zelf iets doen of maken en het kijken naar kunst alsook kennismaken met cultuur. Een aantal maal per jaar kunnen kinderen tijdens het Open Podium op school optreden voor de andere kinderen.
3.9 Sociale Mediawijsheid
Onderwijs op het gebied van mediawijsheid is een zeer belangrijk en actueel thema. Kinderen komen op jonge leeftijd al in aanraking met ICT, internet en sociale media. Belangrijk is daarbij om de veiligheid en de privacy in het oog te houden. Wij zien naast de rol die ouders hier thuis in spelen ook een belangrijke rol voor de school weggelegd om de leerlingen op een verantwoorde manier online wegwijs te maken. Dit doen we onder andere met deelname aan de programma’s ´veilig internetten´ en ´Mediamasters´.
3.10 Informatie- en communicatietechnologie (ICT)
Elke groep op Joppe beschikt over eigen computers met onderwijsprogramma’s die horen bij onze methodes. Met behulp van deze programma’s kunnen de kinderen op hun eigen niveau vaardigheden oefenen. Ook kunnen kinderen de computer gebruiken voor het maken van werkstukken, het geven van presentaties en het opzoeken van informatie via internet.
Hierbij hanteren wij ons internetprotocol. Alle groepen zijn uitgerust met een digitaal
schoolbord waardoor aangeboden leerstof visueel wordt ondersteund. Binnen Joppe zijn we voortdurend bezig met onderhoud en vernieuwing van onze ICT. Momenteel hebben wij minimaal een Chromebook per twee leerlingen. Het netwerk is zo ingericht dat de leerling die erop inlogt alleen de software ziet staan die voor hem of haar relevant is. ICT is in alle groepen, naast werken op schrift, een vast onderdeel van de lesdag.
3.11 Huiswerk
Op Joppe en in ons onderwijsconcept wordt met huiswerk gewerkt in groep 8.
Naast de geringe opbrengst qua leereffect, kan het geven van huiswerk wel een effect hebben op de vaardigheden die een leerling ontwikkelt. Groep 8 krijgt vanaf het begin van het schooljaar huiswerk, als voorbereiding op het voortgezet onderwijs. De kinderen leren huiswerk in te plannen en uit te voeren. Dit gebeurt 4 keer per week. Maandag is de huiswerkvrije dag, zodat weekend ook echt weekend is.
Uitgangspunten
Uitgangspunten zijn het leren plannen en uitvoeren van taken buiten schooltijden én hier de verantwoordelijkheid voor te dragen. De volgende vragen vormen een leidraad in de vormgeving ervan:
- Hoe ga je om met de taken die er te doen zijn?
- Welke leerstijl past bij jou?
- Huiswerk moet bijdragen aan het leerproces van de leerlingen
- Huiswerk moet bijdragen aan de planvaardigheden van leerlingen
- Voor alle kinderen die Joppe verlaten geldt het doel dat zij aan het eind van groep 8 zelfstandig met huiswerk kunnen omgaan
De effectwaarde van huiswerk in groep 7 is aanzienlijk lager, zo hebben verschillende onderzoeken aangetoond. Vooralsnog is dan ook het uitgangspunt dat het schoolwerk op school gedaan wordt. Een uitzondering hierop is het incidentele huiswerk. Hierbij denken we aan: werk wat niet af is gekomen terwijl er wel de tijd voor was en eventuele extra ondersteuning die met ouders van tevoren is afgesproken.
Hoe geven we vorm aan de uitgangspunten?
Binnen de gehele school werken we met IPC. Bij IPC komen de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, ict, internationaal, techniek en kunstzinnige vorming aan bod. Deze worden thematisch gedurende zes weken gegeven, waarbij de vakken zich opvolgen en verbonden blijven met het thema en de leer(kern)doelen. Doordat er binnen een thema gewerkt wordt, leren de kinderen verbindingen te maken. Hierdoor beklijft de stof beter. Het leren wordt zodoende op school gedaan. Tijdens dit proces komen de leerstijl en het leerproces van de leerling aan bod. Ze leren en ontdekken hoe ze zaken kunnen opzoeken en hoe ze deze kunnen verwerken. Dit kan op hun eigen manier; zowel individueel als in samenwerking, passend bij hun leerstijl.
Vanaf het moment dat de leerlingen in groep 8 zitten, gaan ze aan de slag met hun planvaardigheden middels huiswerk. Het streven is dat ze eind groep 8 in staat zijn zelfstandig om te gaan met huiswerk.
3.12 Inhoud van het onderwijs op JOP
Jutters (1/2/3)
Bij de Jutters (1/2/3) start elke dag met een inloop en aansluitend een levensles in de stamgroep. In de lokalen en op de leerpleinen is veel aandacht voor het creëren van een rijke, betekenisvolle leeromgeving, waarbinnen spel centraal staat. Er wordt thematisch gewerkt binnen de thema’s van IEYC. (the early years curriculum)
Jonge kinderen leren spelenderwijs. Ze leren in hun spel onderling afspraken te maken en samen te werken. Ze hebben er plezier in om de wereld zoals zij die zien na te spelen. Lerend spelen doen de kinderen op de vaste speelleerplaatsen voor verschillende doelgerichte speelleeractiviteiten: Bouwplaats, zand/waterplaats, huisplaats, ontdekplaats, informatieplaats, themaplaats en atelier. Het uitgangspunt van de Jutters is: Wat samen kan doen we samen, wat apart moet doen we apart.
Onderwijsaanbod aan de kinderen in groep 1/2 vindt voornamelijk plaats in kleine kringen en begeleid spel. Hierbij komen alle aspecten van de kleuterontwikkeling aan bod, zoals de ontwikkeling van de fijne motoriek, ruimtelijk inzicht, beginnende gecijferdheid, beginnende geletterdheid en het waarnemen van details. Door te werken in kleine kringen kan de leerkracht goed aansluiten bij het ontwikkelingsniveau van de kinderen.
Gedurende de ochtend zijn er vaste momenten waarop de leerlingen van jaarlaag 3 instructies krijgen. Deze instructies zijn gericht op het aanvankelijk lezen, rekenen en schrijven.
Ontdekkingsreizigers / Pioniers
Bij de Ontdekkingsreizigers (4/5/6) en Pioniers (7/8 ) starten de kinderen de dag met een levensles. Na de levensles gaan de kinderen het werk voor de vakken spelling, rekenen, lezen en begrijpend lezen zelf inplannen voor de ochtend. Na het plannen gaan de kinderen zelfstandig aan de slag met het uitvoeren van de planning. Gedurende de ochtend zijn er vaste momenten voor de leerlingen waarop ze een instructie op niveau van hun jaarlaag krijgen. Dit betekent bijvoorbeeld dat alle leerlingen van groep 5 binnen de groep een instructie rekenen krijgen en de andere leerlingen zelfstandig verder werken. In de middag wordt thematisch gewerkt aan de hand van IPC.
Rekenen
De rekenlessen bij de Jutters (1/2/3) worden gegeven met behulp van de methode ‘Met Sprongen Vooruit’. Deze methode biedt een breed palet aan reken- wiskundelessen, educatieve rekenspellen en oefenmateriaal. Er is tijdens deze lessen veel ruimte voor interactiviteit, coöperatieve spelvormen en bewegend leren.
De rekenlessen bij de Ontdekkingsreizigers (4/5/6) en Pioniers (7/8) geven we met behulp van Snappet. Binnen Snappet kun je verschillende methodes kiezen die als leidraad worden genomen en wij gebruiken
WIG 5. Snappet vergroot het eigenaarschap doordat de leerlingen zelf inzicht
hebben in welke doelen ze nog moeten oefenen, welke ze al onder de knie hebben en waar ze hulp voor moeten vragen. De kinderen worden gemotiveerd om groei te laten zien.
Als leerkracht heb je vlot inzicht op welke leerlingen hulp nodig hebben en kun je ook de sterkere leerlingen makkelijker opdrachten op niveau bieden. Snappet is een programma wat de antwoorden van kinderen controleert, maar niet hoe ze bij het antwoord komen. Het is nog steeds belangrijk om als leerkracht alle data te interpreteren en berekeningen in te zien. Het voelt heel waardevol om je tijd als leerkracht te besteden aan het interpreteren van de gemaakte opdrachten en de acties die je hieruit voort wilt laten komen.
Technisch lezen
De kinderen bij de Jutters in leerjaar 3 leren lezen met behulp van de aanvankelijk leesmethode ‘Veilig leren lezen’.
Vanaf leerjaar 4 wordt er voor de kinderen die onder en op niveau lezen onder andere gebruik gemaakt van de methode ‘Estafette’. Op het leerplein leest de gehele groep 30 minuten per dag, zodat de kinderen de kans hebben om echt in een boek te komen. De meeste dagen bestaat dit uit stillezen in hun eigen leesboek, maar op dinsdag is dit duo-lezen en op woensdag tutor-lezen. We besteden veel aandacht aan het vergroten van het leesplezier.
Spelling
De spellinglessen geven we a.d.h.v. de methode Staal. We geven 4 x in de week
een kwartier instructies van nieuwe regels en om spelenderwijs de regels in te slijpen. Het dictee maken de kinderen vier keer in de week a.d.h.v. een filmpje (zelfstandig op een eigen gekozen moment op het leerplein). Wij hebben hiervoor gekozen, omdat onze ervaring was dat tegen de tijd dat het belangrijkste deel van de les aangebroken was (het nabespreken van het dictee), de scherpte van de meeste kinderen al verdwenen was. Als de kinderen het dictee af hebben en nagekeken hebben, leveren zij hun schriften bij ons in. Wij kunnen dan indien nodig individuele feedback geven op hun dictee.
Het nakijken van het dictee en bespreken van de categorieën komt ook in het filmpje terug. De kinderen hun eigenaarschap is vergroot en wij zien meer motivatie en concentratie terug bij de kinderen.
Begrijpend lezen
De lessen begrijpend lezen worden gegeven met de aanpak van Close reading. Deze lessen worden 2 x per week gegeven en duren 30 minuten. Hiervoor worden rijke teksten gebruikt die aansluiten bij het thema van IPC. Dit zijn complexere teksten uit boeken waarbij je je kunt focussen op meerdere lagen in de tekst. De teksten dagen uit tot dieper nadenken en tussen de regels doorlezen. Je bent meerdere lessen met dezelfde tekst bezig en let steeds op andere aspecten van de tekst.
Deze lessen geven ons veel inzicht in de verbanden die de kinderen kunnen leggen en onze ervaring is dat er een hoge mate van betrokkenheid te zien is bij de kinderen. De kinderen lijken grotere verbanden te leggen tussen de lessen begrijpend lezen, de IPC-lessen, de boeken die ze lezen en de wereld waar ze in leven.
IPC
IPC is een curriculum voor zaakvakken en een onderwijsconcept dat werkt met duidelijk omschreven leerdoelen en thema’s. Elk thema sluit aan op de emotionele en geestelijke ontwikkeling van het kind en is zo opgebouwd dat de focus op het leerproces ligt.
In een thema komen alle zaak- en creatieve vakken aan bod.. De vakken staan bij IPC niet op zichzelf, maar zijn met elkaar verbonden. Leerlingen leren verbanden zien tussen de vakken, nemen actiever deel aan het onderwijs en leren denken vanuit verschillende invalshoeken. Vanuit IPC krijgen de kinderen ook vraagstukken mee naar huis.
Jutters (1/2/3) maakt gebruik van de thema’s van IEYC, dit is een onderdeel van IPC speciaal ontwikkeld voor de ontwikkeling van het jonge kind.
Levenslessen
Dagelijks starten de kinderen de dag in hun stamgroep met een levensles. Het doel van de levenslessen is om de kinderen te helpen zich te ontwikkelen tot goede probleemoplossers en mensen met een ontwikkeld/moreel kompas.
De 5 pijlers van levenshoudinggericht onderwijs bestaan uit:
- Zelfbewustzijn (Hoe voel ik mij, welke gevoelens heb ik)
- Welbevinden
- Sociaal gedrag
- Productiviteit
- Gezond leven
Bij deze 5 pijlers maken wij lessen. Hierbij maken we gebruik van een grote diversiteit van methodes en materialen.
Bewegingsonderwijs
Alle groepen hebben minimaal twee keer per week gymles, de vakleerkracht bepaalt of dit in jaarlaag of in stamgroep is.
Wij verwachten dat de kinderen zich zelfstandig kunnen uit- en aankleden. De gymschoenen van de kinderen in jaarlaag 1/2 (met elastiek of klittenband) blijven op school. Vanaf jaarlaag 3 gymmen de kinderen in sportkleding.
In de acht leerjaren oefenen de kinderen systematisch alle grondvormen van bewegen. Het is fijn als de oudere kinderen een deodorantstick meenemen die zij na afloop kunnen gebruiken. Een spuitbus is niet toegestaan. Er is de mogelijkheid om te douchen. Dit is niet verplicht.
4 De zorg voor de leerlingen
4.1 Interne begeleiding
De Interne Begeleiders (IB’er) hebben binnen Joppe en de onderwijsvernieuwing een eigen positie en taak op het terrein van de zorgverbreding tussen kinderen, leerkrachten, directie en ouders. Zij organiseren, coördineren en bewaken de leerlingenzorg binnen de school en ondersteunen collega’s bij het uitvoeren van zorgverbredingsactiviteiten. Daarnaast zorgen zij voor een afstemming van deze activiteiten op schoolniveau, voeren gesprekken met ouders en leerkrachten en zien erop toe dat gemaakte afspraken nageleefd worden. De IB’ers nemen waar nodig toetsen af bij individuele kinderen en kunnen observaties verrichten in de groepen. Bij dit proces worden ouders vanzelfsprekend betrokken.
Tot slot onderhouden de IB´ers contacten met externe organisaties, waaronder Onderwijs Adviesdienst (OA), het ZAT (Zorgadvies Team), het Brugteam en andere hulpverlenende
instanties. Structureel vindt er overleg plaats met schoolmaatschappelijk werk en de school- verpleegkundige.
4.2 Het leerlingvolgsysteem
Zoals eerder gezegd hechten wij er bij Joppe aan om de individuele mogelijkheden van de leerlingen optimaal te ontwikkelen. Dit betekent dat we de ontwikkeling van elk kind
zorgvuldig volgen en op basis van deze ontwikkeling vervolgstappen voor een kind bepalen.
Op de onderwijsvernieuwing voeren de leerkrachten (coaches) dagelijks gesprekken met de kinderen over hun ontwikkeling.
Om de ontwikkeling goed te volgen, maken we gebruik van verschillende observatie instrumenten. In de groepen 1 en 2 maken we, voor het volgen van de brede ontwikkeling, gebruik van ‘Mijn Kleutergroep’. In groepen 3 tot en met 8 gebruiken we de toetsen van het leerlingvolgsysteem CITO en de toetsen behorend bij de methodes. Naast de cognitieve ontwikkeling volgen wij ook de sociaal-emotionele ontwikkeling. Dit doen we middels het signaleringsinstrument ‘Kindbegrip’.
Al deze resultaten worden vastgelegd in ons digitale leerlingvolgsysteem. De informatie die dit oplevert over de ontwikkeling van een kind kan aanleiding geven om een kind op een bepaald gebied extra aandacht of stimulans te geven. Op vaste momenten in het jaar zal de leerkracht dit evalueren met de IB´er. Uiteraard wordt u hier als ouder ook over op de hoogte gehouden, o.a. in de tien-minutengesprekken.
4.3 Passend Onderwijs en schoolondersteuningsprofiel
Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Met passend onderwijs kunnen zo veel mogelijk leerlingen regulier onderwijs volgen. Vanaf1 augustus 2014 hebben scholen een zorgplicht. Dat betekent dat wanneer een leerling extra ondersteuning nodig heeft, de school een passende oplossing dient te zoeken. Dit kan op:
- de eigen school, eventueel met extra ondersteuning in de klas
- een andere reguliere school in de regio
- het (voortgezet) speciaal onderwijs
Om alle kinderen een passende onderwijsplek te bieden, werken wij samen in een regionaal samenwerkingsverband. In een ondersteuningsplan legt het samenwerkingsverband vast hoe het passend onderwijs voor elk kind realiseert. Dit ondersteuningsplan wordt ten minste één keer per vier jaar opgesteld en kan tussentijds worden aangepast. Dit plan ligt ter inzage bij de directie;
Op Joppe hebben wij een ondersteuningsprofiel opgesteld. Daarin staat beschreven wat onze mogelijkheden zijn om extra ondersteuning te bieden. Dit profiel ligt ter inzage bij de directie.
Jeugdgezondheidszorg
Wij werken samen met Jeugdgezondheidszorg (JGZ) GGD Kennemerland.
Aan onze school is een team van een jeugdarts, jeugdverpleegkundige en assistente verbonden. U bent altijd welkom met vragen over uw kind en of gezin. Over bijvoorbeeld gezondheid, ontwikkeling, gedrag, opvoeding of het ouderschap.
Gezondheidsonderzoeken
5-jarigen en groep 7-leerlingen krijgen een gezondheidsonderzoek aangeboden. U ontvangt hierover vooraf meer informatie.
Advies en consultatie voor school en ouders:
- Als ouder kunt u ook altijd zelf een afspraak maken om advies te krijgen bij vragen of zorgen over uw kind
- De jeugdarts en jeugdverpleegkundige kunnen door school uitgenodigd worden bij een overleg met ouder en school om zorgen of vragen over een leerling te bespreken
- Ook kan school anoniem (zonder een naam te noemen) een kind bespreken om advies te krijgen over de te nemen stappen om kinderen snel de juiste hulp of begeleiding te bieden
- De jeugdarts heeft een adviserende rol bij schoolverzuim
- Leerlingen die net een schoolwisseling achter de rug hebben, worden doorgegeven aan de jeugdgezondheidszorg zodat zij het kinddossier aan kunnen vragen. Wanneer u als ouder hiertegen bezwaar heeft, kunt u dit aangeven bij de directeur
- In overleg met u kan school uw kind aanmelden voor onderzoek bij de jeugdarts of jeugdverpleegkundige. Indien u zonder berichtgeving niet verschijnt op deze afspraak, zal de jeugdarts/jeugdverpleegkundige school hierover informeren
Contact
Hebt u vragen over onder andere gezondheid, groei, opvoeding, gedrag, eten, slapen, bedplassen, dan kunt u deze aan de jeugdverpleegkundige / jeugdarts stellen.
De JGZ is op werkdagen van 8.30 – 12.30 en 13.00 – 17.00 bereikbaar via:
T 023 – 78 91 777
E frontofficejgz@vrk.nl
Voor meer informatie over de jeugdgezondheidszorg verwijzen wij u naar de website van de GGD: (www.ggdkennemerland.nl)
4.4 Rapportage
In november vinden contactmiddagen plaats waarop de leerkracht met u als ouder in een tien-minutengesprek de ontwikkeling van uw kind bespreekt. In februari / maart krijgt uw kind het eerste rapport mee naar huis. Ook hieraan is een tien-minutengesprek gekoppeld. Aan het eind van het schooljaar volgt het tweede rapport. Een gesprek op verzoek is dan altijd mogelijk. Het rapport wordt jaarlijks verzameld in een MijnPortfolio, samen met de gegevens uit het leerlingvolgsysteem en een aantal werkjes. Aan het eind van de basisschoolperiode vormt dit een compleet verzamelwerk van acht jaren basisschool.
4.5 De begeleiding naar het voortgezet onderwijs
Groep 8 staat voor een belangrijk deel in het teken van de overgang naar het voortgezet onderwijs (VO). Dat is echter niet het eerste moment waarop wij met ouders en kinderen in gesprek zijn hierover. We starten eind groep 6 met leerling gesprekken. Deze gesprekken worden gevoerd tijdens de vaste contactmomenten, in aanwezigheid van ouders en hun kind. Op deze wijze betrekken wij de kinderen meer bij het eigen leerproces.
In groep 7 krijgen de kinderen in juni een prognose voor het te volgen niveau op het VO gebaseerd op ons leerlingvolgsysteem. U krijgt dan een beeld van de richting waarin uw kind zich ontwikkelt. In groep 8 krijgt dit een vervolg in het voorlopig advies dat tijdens het eerste contactmoment (november) gegeven wordt. Het voorlopig advies wordt gebaseerd op de prognose vanuit het leerlingvolgsysteem, de werkhouding en motivatie van kinderen. Dit advies is gebaseerd op de gehele schoolloopbaan.
In januari krijgt uw kind het schooladvies dat door de school is bepaald.
In groep 8 wordt vanaf 2024 in februari de doorstroomtoets afgenomen. Deze toets dient ter afsluiting en evaluatie van acht jaar onderwijs. De uitslag heeft invloed op het advies voor de verwijzing naar het VO. Als uit de doorstroomtoets blijkt dat uw kind een ander niveau aankan, dan kan het advies worden bijgesteld. De school mag beredeneerd van dit advies afwijken, mits onderbouwt. Dit geldt voor alle basisscholen in Nederland.
Het definitieve advies wordt gegeven na de doorstroomtoets in maart.
Om ouders goed te informeren over de overgang naar het VO organiseren wij in groep 8 in het najaar een informatieavond. Hierin komen zaken als schooltypen, het advies, de doorstroomtoets en informatie over de VO-scholen in de buurt aan de orde.
Als de definitieve keuze voor een VO-school is gemaakt, ontvangt deze school van ons een onderwijskundig rapport. Tevens vindt er met iedere VO school een ‘warme overdracht/de overstap’ plaats. In deze overdracht bespreekt de leerkracht iedere leerling met de brugklascoördinator van de betreffende VO-school.
4.6 Meerbegaafdheid
Wij hebben, zoals eerder gezegd, hoge verwachtingen van kinderen en bieden hen de mo- gelijkheid zich zo optimaal mogelijk te ontwikkelen. Elk kind heeft daarbij behoefte aan uit- daging. Wij bieden deze uitdaging op verschillende manieren. In de eerste plaats wordt er in de klas uitdaging en verrijking geboden. In sommige gevallen is er meer nodig. Dit brengen wij, samen met ouders, in kaart met behulp van het Digitaal Handelingsprotocol
Hoogbegaafdheid (DHH), een signaleringsinstrument meer- en hoogbegaafdheid. Naast cognitieve prestaties spelen persoonlijkheidsfactoren, zoals creativiteit, analytisch denken en doorzettingsvermogen, een belangrijke rol.
Voor deze kinderen hebben wij een aanbod buiten de klas, in de vorm van de ‘RekenXL’ of de ‘Verrekijkers’, een zogenaamde plusgroep met projecttaken. Een gespecialiseerde leerkracht meerbegaafdheid verzorgt voor deze groep een wisselend aanbod.
Opdrachten zijn bijvoorbeeld gericht op filosofie, debatteren en projectmatig aan de slag gaan met een onderzoeksvraag. Dit vindt eens per week plaats in kleine groepjes. Tevens dient deze leerkracht als vraagbaak voor de leerkrachten en Interne Begeleider op het gebied van het bieden van extra uitdaging in de klas.
In het beleidsplan “Meerbegaafdheid” is hier meer over te lezen. Dit plan ligt ter inzage bij de directie.
4.7 Speciale zorg
Als school houden wij rekening met verschillen tussen kinderen in leertempo, intelligentie en gedrag. We bieden de leerstof aan op verschillende niveaus. We leggen dit vast in een groepsplan. Twee maal per jaar worden de groepsplannen geëvalueerd en opnieuw vastgesteld.
De leerlingenzorg is zodanig opgezet dat kinderen op een efficiënte manier begeleid kunnen worden. Een goede observatie en speciale aandacht is hierbij van groot belang. De verantwoordelijkheid voor een optimale ontwikkeling van een leerling ligt in eerste instantie bij de groepsleerkracht. Deze zal vroegtijdige stagnatie opmerken, met ouders bespreken, en ver- volgens zijn/haar onderwijs inhoudelijk en organisatorisch daarop aanpassen. De individuele leerontwikkeling wordt zorgvuldig bijgehouden in het leerlingvolgsysteem. In geval van extra zorg om een leerling zullen er tussentijds evaluatiemomenten met ouders worden afgesproken waarop de aanpak en ontwikkeling van het kind wordt geëvalueerd.
De IB’er ondersteunt collega’s die, bij het uitvoeren van specifieke hulp aan zorgkinderen, extra advies kunnen gebruiken. De IB’er kan indien nodig expertise buiten de school inschakelen. Dit gebeurt in overleg met ouders.
4.8 Dyslexie
Op Joppe hanteren we binnen ons leerlingvolgsysteem het dyslexieprotocol. Dit protocol ligt ter inzage bij directie en de IB’ers. Als ouders hun kind inschrijven op Joppe, vullen zij op het formulier Vragenlijst Voorschoolse Ontwikkeling (VVO) in of er dyslexie in de familie voorkomt. Is hier sprake van, dan houden wij de taalontwikkeling extra in de gaten
Alle kinderen worden structureel op taal- en leesgebied getoetst volgens het protocol lees- problemen dyslexie. In groep 1/2 gebruiken we signaleringslijsten en observatiemiddelen. Vanaf groep 3 blijven we de vooruitgang van de leerlingen nauwlettend volgen met behulp van de methodetoetsen en het leerlingvolgsysteem. De geregistreerde gegevens geven in- zicht in prestaties en in het tempo van de taal-, lees- en spellingontwikkeling. Als blijkt dat de lees- en/of spellingontwikkeling achterblijft, nemen we contact op met de ouders. Vervolgens vindt er een pedagogisch-didactisch onderzoek plaats (PDO). Afhankelijk van de uitslag bepalen we het vervolgtraject, betreffende de aan te bieden hulp en de bijbehorende evaluatie(s). Dit kan voor ieder kind verschillen. Bij het vermoeden van dyslexie kunnen wij een dyslexieonderzoek aanvragen.
4.9 Doublures of versnellen
Kleuterverlenging of een groep overdoen, een doublure, is een weloverwogen beslissing. Hetzelfde geldt voor een groep overslaan, of versnellen. Toets momenten in de loop van het schooljaar, regelmatig overleg met ouders, interne / externe begeleiding vastgelegd in het leerlingvolgsysteem ondersteunen dergelijke besluiten. Het belangrijkste criterium bij de overgang is de ontwikkeling van het kind, op zowel cognitief als sociaal-emotioneel gebied. Het besluit een kind te laten doubleren of te laten versnellen zal middels open communicatie tussen leerkracht en de ouders een gezamenlijke beslissing zijn.
Kunnen ouders en leerkracht er niet uitkomen, dan ligt de uiteindelijke beslissing bij de directie.
4.10 Speciaal basisonderwijs
Kinderen ontwikkelen zich verschillend. Een enkele keer moeten we concluderen dat een kind niet alle mogelijkheden heeft op onze school.
Na overleg met ouders kan een traject worden gekozen om te bezien of een school voor speciaal basisonderwijs geschikter is voor een kind. Dit wordt besproken door de leerkracht, IB’er, ouders en de directie. Uiteindelijk doel is samen overeenstemming bereiken over wat het beste is voor het kind.
Onze school valt binnen het Samenwerkingsverband Haarlemmermeer. In dit Samenwerkingsverband zorgen de Haarlemmermeerse basisscholen en scholen voor speciaal basisonderwijs ervoor dat elk kind de zorg krijgt die nodig is om een ononderbroken ontwikkeling te kunnen doorlopen. In het zorgplan is de zorgstructuur van Joppe beschreven. Dit zorgplan ligt ter inzage bij de directie.
5 Wie werken er in de school
5.1 Het schoolteam
Op Joppe werken gedreven, enthousiaste leerkrachten met hart voor de kinderen en hun ontwikkeling. Het team werkt gericht aan onderwijskundige veranderingen en vernieuwingen.
Op onze school wordt veel aandacht besteed aan samenwerking en overleg. De leerkrachten overleggen wekelijks met elkaar over de kinderen, het leerstofaanbod en de manier van les geven. Dat gebeurt in gezamenlijke vergaderingen en tijdens het wekelijkse paralleloverleg. Op deze manier borgen we de doorgaande lijn in de school.
Er heerst bij ons op school een open, collegiale en zeer betrokken sfeer. De mensen weten dat ze er nooit alleen voor staan. Goede leerkrachten zorgen immers voor een prettige sfeer en goede resultaten.
5.2 Organisatiestructuur
Op een grote school als Joppe is het belangrijk dat de interne communicatie helder en duidelijk verloopt. Er zijn verschillende functies op Joppe.
5.3 De groepsleerkracht en coach
De belangrijkste persoon op school is voor uw kind natuurlijk de juf of meester bij wie hij / zij in de groep zit. De groepsleerkracht verzorgt de lessen in de groep, houdt de ontwikkeling van elk kind goed in de gaten en waakt over de extra zorg die aan kinderen in de groep geboden moet worden.
De leerkrachten die op de onderwijsvernieuwing werken noemen we coaches. Zij zijn verantwoordelijk voor de voortgang van de leerlingen, voeren coachgesprekken en onderhouden het contact met de
ouders. Sommige leerkrachten hebben daarnaast niet-groepsgebonden taken onder schooltijd. Zij voeren ondersteuningswerkzaamheden uit binnen de school.
5.4 Wie zijn er nog meer in de school?
Uw kind krijgt behalve met de eigen groepsleerkracht/coach ook met anderen te maken in de school. Zo kennen wij op Joppe:
- Managementteam; Directeur, Teamleiders en Intern Begeleiders
- Onderwijsassistenten
- Conciërge
- Administratief medewerkster
- Vakleerkrachten bewegingsonderwijs: geven gymlessen in groep 1/2 tot en met 8
- Stagiaires, scholieren en studenten van verschillende vooropleidingen
- Leerkrachten In Opleiding (LIO), vierdejaarsstudenten van de PABO, die voor een langere periode een groep zelfstandig draaien onder eindverantwoordelijkheid van de groepsleerkracht. Op deze manier geven wij toekomstige collega’s de kans om uit te groeien tot een volwaardige groepsleerkracht
- Logopedist
- Schoolverpleegkundige
Er zijn verschillende leerkrachten op school die een aanvullende, gespecialiseerde opleiding hebben gevolgd, bijvoorbeeld:
- Midden Management
- Interne Begeleiding (IB)
- Beeldcoach
- Schoolcoach
- Gedragsspecialist
- Rekenspecialist
- Motorische Remedial Teaching (MRT)
- Specialisatie Schrijfdans bij kleuters
- Specialisten Meer- en Hoogbegaafdheid
- Taakspel
- Informatie Communicatie Technologie (ICT)
5.5 Wat gebeurt er als de leerkracht er niet is?
Ziekte komt nooit gelegen. Als een leerkracht ziek is, is het altijd ons streven om een vervanger te vinden, zodat wij de kinderen niet over meerdere groepen moeten verdelen of een groep naar huis moeten sturen. Bij ziekte wordt er op de volgende manier gehandeld:
- Er wordt in eerste instantie een beroep gedaan op de bovenschoolse invalpool van ons bestuur Floreer voor het vinden van een vervanger
- Indien er geen vervanging vanuit de invalpool beschikbaar is, wordt er binnen de school gezocht naar een collega die kan invallen. Wij hebben er hierbij bewust voor gekozen om collega´s die geen eigen groep hebben maar individuele leerlingen begeleiden niét voor de groep te plaatsen
- Als er geen collega beschikbaar is om in te vallen, is er die dag geen school voor deze groep. Ouders worden uiterlijk om 7.30 uur via Parro geïnformeerd
- In de loop van de dag worden de ouders geïnformeerd of de leerkracht er de volgende dag weer is. Lukt dit niet en is er geen inval, dan blijft een andere groep uit de jaarlaag thuis, zodat die leerkracht de eerst thuisgebleven groep les kan geven
6 De ouders
6.1 Algemeen
Wij vinden de samenwerking met ouders belangrijk. Een goede relatie tussen ouders en leerkrachten draagt immers bij aan de ontwikkeling van een kind. In de samenwerking met ouders vinden wij het belangrijk dat de communicatie open, rechtstreeks en helder is. Bij ons staat daarbij de persoonlijke ontmoeting voorop. Heeft u een vraag, een op- of aanmerking, komt u dan gerust langs. De groepsleerkracht of de directie graag met u in gesprek.
Naast het dagelijkse contact met ouders is er bij Joppe een betrokken en positief kritische medezeggenschapsraad en een actieve ouderraad. Ouders nemen deel aan werkgroepen voor de organisatie van verschillende activiteiten en onderwijsprojecten.
6.2 Medezeggenschapsraad
Op onze school is een medezeggenschapsraad (MR), die wordt gevormd door ouders (3) en
Leerkrachten (3). De MR bespreekt beleidszaken die met de school te maken hebben, geeft advies aan de directie en behartigt de belangen van allen die bij de school betrokken zijn. Dit geeft ouders de gelegenheid invloed te hebben op de schoolpraktijk. De MR van Joppe onderhoudt contacten met de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad Openbaar Primair Onderwijs Haarlemmermeer (GMR).
6.3 Ouderraad
De ouderraad (OR) is een zeer grote en waardevolle steun voor de school. De OR zet zich in voor activiteiten die de bloei van de school bevorderen, bijvoorbeeld ouders betrekken bij schoolactiviteiten. Tevens geeft zij de school ondersteuning bij het organiseren van allerlei festiviteiten en via het coördineren van werkgroepen. Daarnaast organiseert de OR jaarlijks een extra activiteit. Zo heeft de OR in de afgelopen jaren o.a. een lustrum met circusactiviteiten, een vossenjacht en een sponsorloop georganiseerd. Voor zowel MR als OR geldt dat zij in het openbaar vergaderen en een reglement hebben dat op school ter inzage ligt.
6.4 Hulpouders
Op school kunnen wij de hulp van ouders goed gebruiken. Wij waarderen de inzet van ouders enorm. Zonder ouders zijn geen activiteiten mogelijk. Het onderwijs geven wij als leerkrachten zelf, maar activiteiten zoals de sportdag, het Sinterklaasfeest, Kerst, Pasen en nog vele andere activiteiten worden mede door ouders georganiseerd. Ook gedurende het schooljaar worden hulpouders gevraagd via Parro.
6.5 Ouderbijdrage en verzekering
Veel van de in deze schoolgids vermelde activiteiten worden betaald uit de (niet wettelijk verplichte) ouderbijdrage. In de bijlage van de schoolgids staat het bedrag, dat op vrijwillige basis is, vermeld. De kosten voor het schoolreisje en de kampweek zitten niet in de ouderbijdrage.
De hoogte van de vrijwillige bijdrage wordt jaarlijks door de ouders vastgesteld op de jaarlijkse algemene ouderraadvergadering. Vanuit de vrijwillige bijdrage wordt tevens een aanvullende collectieve ongevallenverzekering voor de kinderen gesloten. Deze verzekering dekt alleen lichamelijke schade, ontstaan door ongevallen tijdens de schooltijden. Een beroep op deze verzekering kan alleen gedaan worden als geen andere verzekering de lichamelijke schade dekt.
6.6 Informatievoorziening
Wij gebruiken diverse informatiemiddelen om te communiceren met ouders:
Informatieavond
Aan het begin van het schooljaar worden ouders uitgenodigd voor de informatieavond van de groep waarin hun kind zit. De leerkracht informeert ouders o.a. over het
onderwijsinhoudelijke programma van dat schooljaar. Ouders kunnen ook materiaal en methodes bekijken op die avond. De data van de informatieavonden vindt u in de schooljaarkalender en op de website. Deze worden jaarlijks gepland in de derde schoolweek. Gedurende het schooljaar worden er ook nog een informatieavond voor de ouders van groep 8 over de overgang naar het VO georganiseerd (november) en een informatieavond voor ouders van vierjarigen die gedurende het jaar zijn ingestroomd of nog zullen instromen (februari).
Kijkmomenten
Een aantal keer per jaar bent u welkom wanneer een IPC-thema wordt afgesloten. De kinderen doen dit door u rond te leiden langs alles wat zij geleerd en gemaakt hebben, via zelfgemaakte workshops of presentaties. De data van de kijkmomenten communiceren wij via Parro. De kijkmomenten zijn niet bedoeld om een gesprek over uw kind te voeren. Daarvoor maakt de leerkracht graag een aparte afspraak met u.
Parro
Wij gebruiken de app Parro als belangrijkste communicatiemiddel. Via deze app ontvangt u o.a. periodiek onze nieuwsbrief, kunnen wij korte mededelingen doen, maar ook ouder- gesprekken inplannen. Op groepsniveau kunnen wij u via Parro bijvoorbeeld op de hoogte
houden van activiteiten van de eigen groep en foto’s delen van leuke gebeurtenissen. Parro is een veilige, afgeschermde digitale omgeving tussen ouders en school.
Website
Op onze website www.obsjoppe.nl vindt u naast algemene informatie over Joppe ook foto’s van verschillende activiteiten. Ouders wordt bij inschrijving van hun kind gevraagd om toestemming voor het plaatsen van foto’s op Facebook of de website voor schoolse doeleinden.
Privacy
Op Joppe/ de onderwijsvernieuwing gaan wij zorgvuldig om met de privacy van onze leerlingen. Dit is vastgelegd in het privacyreglement https://www.stichtingfloreer.nl/over-ons/documenten van onze stichting. Dit reglement is met instemming van de (G)MR vastgesteld.
De gegevens die over leerlingen gaan, noemen we persoonsgegevens. Wij maken alleen gebruik van persoonsgegevens als dat nodig is voor het leren en begeleiden van onze
leerlingen en voor de organisatie die daarvoor nodig is. In het privacyreglement kunt u precies lezen wat voor onze school de doelen zijn voor de registratie van persoonsgegevens. De meeste gegevens ontvangen wij van ouders (zoals bij de inschrijving op onze school). Daar- naast registreren leraren en ondersteunend personeel van onze school gegevens over onze leerlingen, bijvoorbeeld cijfers en vorderingen. Soms worden er bijzondere persoonsgegevens geregistreerd als dat nodig voor de juiste begeleiding van een leerling, zoals medische gegevens of specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften (denk aan dyslexie of ADHD).
De leerlinggegevens worden opgeslagen in ons (digitale) administratiesysteem ParnasSys. Ook de vorderingen van de leerlingen worden vastgelegd in ons leerlingvolgsysteem ParnasSys. Deze programma’s zijn beveiligd en toegang tot die gegevens is beperkt tot medewerkers van onze school. Omdat Joppe onderdeel uitmaakt van Floreer worden daar ook (een beperkt aantal) persoonsgegevens mee gedeeld in het kader van de gemeenschappelijke administratie en het plaatsingsbeleid
Ouders hebben het recht om de gegevens van en over hun kind(eren) in te zien. Als de gegevens niet kloppen, moet de informatie gecorrigeerd worden. Als de gegevens die zijn opgeslagen niet meer relevant zijn voor de school, mag u vragen die specifieke gegevens te laten verwijderen. Voor vragen of het uitoefenen van uw rechten, kunt u contact opnemen met de leerkracht van uw kind of met de directeur.
6.7 Privacy en digitale leermiddelen
Tijdens de lessen maken wij gebruik van een aantal digitale leermaterialen. Hiervoor is een beperkte set met persoonsgegevens nodig om bijvoorbeeld een leerling te kunnen identificeren als die inlogt. Wij hebben met deze leveranciers duidelijke afspraken gemaakt over de gegevens die ze van ons krijgen. De leverancier mag de leerlinggegevens alleen gebruiken als wij daar toestemming voor geven, zodat misbruik van die informatie door de leverancier wordt voorkomen. U kunt een lijst van de leveranciers waar de school afspraken mee heeft gemaakt opvragen bij het bestuurskantoor van Floreer.
Om leerlingen eenvoudig toegang te geven tot digitaal leermateriaal van de school, maken wij gebruik van het portaal van Cloudwise. Deze software maakt het geven van onderwijs op maat via ge- digitaliseerde leermiddelen mogelijk. Het maken van bijvoorbeeld een online toets is alleen mogelijk als de docent weet welke leerling de antwoorden heeft ingevoerd. Hiervoor zijn leerlinggegevens nodig. De school heeft met Basispoort een overeenkomst gesloten waarin afspraken zijn gemaakt over het gebruik van de leerlinggegevens. Basispoort maakt voor het komende schooljaar gebruik van de volgende set met gegevens: een identificatienummer van Basispoort, voornaam, achternaam, tussenvoegsel, geboortedatum, leerlingkey, groepskey, groepsnaam, jaargroep, geslacht en het identificatienummer van de school. Via Basispoort worden er dus geen leer- of toetsresultaten opgeslagen en/of uitgewisseld.
Als u wilt weten hoe de digitale leermiddelen omgaan met leerlinggegevens, dan kunt u dat
nalezen in de privacy bijsluiters die horen bij de leermiddelen die de school gebruikt. U kunt daarvoor terecht bij:
6.8 Gebruik foto’s en video-opnames leerlingen
Voor het gebruik van foto’s en video-opnames van leerlingen op bijvoorbeeld de website van de school of in de nieuwsbrief, vragen wij altijd vooraf uw toestemming. Ouders mogen altijd besluiten om die toestemming niet te geven of om eerder gegeven instemming in te trekken. Als u toestemming heeft gegeven, blijven wij natuurlijk zorgvuldig met de foto’s omgaan en wegen wij per keer af of het verstandig is een foto te plaatsen. Voor vragen over het gebruik van foto’s en video’s kunt u terecht bij de leraar/lerares van uw kind of bij de schooldirecteur.
6.9 Klachtenregeling
Het team probeert haar werkzaamheden op school zo goed mogelijk uit te voeren. Als er desondanks toch klachten zijn naar aanleiding van dit functioneren, is het verzoek als volgt te handelen:
- Ga in eerste instantie met uw klacht naar degene die de klacht aangaat en probeer samen een oplossing te vinden.
- Indien u er samen niet uitkomt of als het gesprek onbevredigend is verlopen, neemt u con tact op met de directie om tot een oplossing te komen.
Als de gesprekken met betrokken leerkracht en de directie niet tot een oplossing hebben geleid, kunt u zich met uw klacht wenden tot de contactpersoon en/of de onafhankelijke vertrouwenspersoon van de school. De contactpersoon voor onze school is:
Eveline Booma
T 0252-689098
E joppe.contactpersoon@floreer.nl .
Floreer biedt medewerkers, leerlingen, ouders en vrijwilligers ook de mogelijkheid een gesprek te voeren met een externe vertrouwenspersoon. Dit is:
Bernadette Hes-Boots
M 06 255 384 58
E info@in-b-tweenadvies.nl
Een onafhankelijke klachtencommissie onderzoekt klachten en brengt advies uit aan het bevoegd gezag. De klachtenafhandeling is in handen gegeven van de landelijke klachtencommissie die is ondergebracht bij de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG).
De klachtenregeling en het veiligheidsbeleid liggen bij de directie ter inzage.
6.10 Schorsing en verwijdering
De directie kan in extreme situaties besluiten een leerling voor bepaalde tijd te schorsen dan wel van school te verwijderen. Dit gebeurt in nauw contact met ouders, het bestuur, de inspectie en de leerplichtambtenaar van de gemeente Haarlemmermeer. De procedure ligt vast in de regeling ‘Schorsing en verwijdering’. Deze ligt ter inzage bij zowel de directie van school als het bestuur.
6.11 Rechten en plichten
De rechten en plichten van ouders, leerlingen en bevoegd gezag staan uitgebreider beschreven in de ‘onderwijsgids’ (de basisschoolgids voor ouders en verzorgers), die u van het ministerie van O.C. en W. ontvangen heeft. Meer informatie vindt u op rijksoverheid.nl.
6.12 Inspectie van het onderwijs
info@owinsp.nl
www.onderwijsinspectie.nl
Vragen over het onderwijs:
0800-8051
Klachtenmeldingen meldpunt vertrouwensinspecteurs:
0900-111 3 111
7 De ontwikkeling van het onderwijs
7.1 Uitgangspunten
Onderwijs is altijd in beweging. Op onze school doet zich op dit moment de bijzondere situatie voor dat we werken met twee verschillende onderwijsconcepten: Joppe en JOP. De wens om de leeromgeving zo in te richten dat kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen heeft geleid tot ons vernieuwde onderwijsconcept JOP.
Door persoonlijke coaching en een sterke sociale verbondenheid leert het kind zichzelf (subjectificatie), en de ander (socialisatie), verdiepend kennen.
Leren vindt plaats door te ervaren, in samenhang en passend bij de belevingswereld van het kind. Niet alleen de cognitie wordt optimaal geprikkeld, maar ook de expressievaardigheden en het vermogen tot creëren. Met kinderen die JOP-onderwijs hebben gevolgd streven we ernaar dat ze zichzelf kennen, sociaal sterker worden en het creatief denkvermogen hebben om zelfverzekerd de toekomst toe te treden. De komende jaren zal de visie van de onderwijsvernieuwing in de hele school worden ingevoerd en zo het hart van Joppe gaan vormen.
Bij de uitwerking van onze ideeën in de dagelijkse praktijk, gaan wij regelmatig na of bijstellingen noodzakelijk zijn:
- Door het maken van trendanalyses gaan wij na of de resultaten die de leerlingen behalen naar verwachting zijn.
- Wij hebben hoge verwachtingen van onszelf en de kinderen en zullen alles in het werk stellen deze waar te maken.
- We analyseren als team periodiek waar onze sterke en zwakke punten liggen.
- We gaan na wat van buiten de school van ons wordt verwacht.
7.2 Beleidsvoornemens
Onze beleidsvoornemens voor de komende jaren luiden als volgt:
- Werken aan “kwaliteitszorg” : Op Joppe werken wij systematisch en doelgericht aan het maximaliseren van prestaties. Om dat te verwezenlijken, zijn duidelijke afspraken gemaakt tussen het Management Team (MT, bestaande uit directie, Teamleiders en Interne Begeleiders) en de leerkrachten. De Interne Begeleiding heeft hierin een sleutelrol. Zij voeren periodiek met iedere leerkracht een groepsbespreking, monitoren drie maal per jaar de digitale consultaties en voeren drie maal per jaar de trendanalysegesprekken. Wij willen sturen op een zo hoog mogelijk onderwijsrendement, passend bij de mogelijkheden van ieder kind.
- Een belangrijk aandachtspunt is de zorg voor kinderen met specifieke behoeften. Deze behoeften kunnen liggen in de extra uitdaging en verrijking, maar ook kan gedacht worden aan verlengde instructie en dagelijkse ondersteuning. Tijdens de groepsconsultatie bespreken we hoe ieder kind in voldoende mate de juiste aandacht krijgt.
- We besteden veel aandacht aan een goede sfeer bij ons op school, zodat een ieder vlot zijn plekje vindt. We besteden expliciete aandacht aan normen en waarden en sociale vaardigheden. De methode Leefstijl en het geven van de Levenslessen zijn hier onlosmakelijk mee verbonden.
- Het computeronderwijs op Joppe is volledig geïntegreerd in het lesprogramma.
- Door middel van klassenbezoeken kijken we of de gekozen werkwijze in de verschillende groepen herkenbaar is. Op Joppe heerst een open sfeer waarbij leerkrachten en leden van het MT welkom zijn in iedere groep.
- Lezen neemt een belangrijke plaats in binnen het onderwijs op Joppe. We nemen deel aan de voorleeswedstrijd en we hebben een prachtige bibliotheek in de school.
- We besteden binnen ons onderwijs aandacht aan toneel, drama en dans. Wij nemen deel aan het programma ‘Kunstmenu’ van Pier-K. De kinderen van Joppe komen tijdens hun schooltijd in aanraking met de verschillende kunstvormen en culturele educatie. Daarnaast zorgen we ervoor dat kinderen voor elkaar kunnen optreden tijdens de Open Podia.
- De meester of juf is voor uw kind de belangrijkste persoon op school. Wij vinden het belangrijk dat leerkrachten zich prettig en gewaardeerd voelen bij ons op school. We zorgen voor een hecht en collegiaal team door mentorbegeleiding, collegiale consultatie en ont- spanningsmomenten met het team.
- Jaarlijks kunt u in onze bijlage bij de schoolgids de evaluatie van het afgelopen schooljaar en de voornemens voor het komende schooljaar lezen.
Schoolplan
De beleidsvoornemens en evaluaties staan nader omschreven in het schoolplan van Joppe. Dit schoolplan ligt ter inzage bij de directie.
Scholing
Uitgeleerd zijn we nooit. Op initiatief vanuit de directie of vanuit de leerkracht zelf, starten leerkrachten met een post HBO-studie of cursus. Op Joppe zijn leerkrachten met speciale opleidingen op het gebied van interne begeleiding, bedrijfshulpverlening, rekenen, gedrag, de ontwikkeling van het jonge kind en ict. Ook in teamverband scholen wij ons jaarlijks bij. De afgelopen jaren hebben wij ons teambreed gespecialiseerd in Leefstijl, NLP, het geven van feedback, het voeren van effectieve gesprekken, woordenschat, buitenspelen en meerbegaafdheid. Een wisselend aanbod, geënt op de wensen vanuit het team of geluiden van buitenaf.
7.3 Beeldcoaching en Schoolcoach
Beeldcoaching is één van de begeleidingsmethodieken die de school hanteert om het
onderwijs zo goed mogelijk af te stemmen op de leerlingen. Op onze school wordt het middel voornamelijk ingezet om de leerkrachten te ondersteunen bij hun onderwijstaak. De methodiek wordt zowel ingezet bij vragen rondom leerlingenzorg, als bij vragen rondom onderwijsvernieuwing.
Aan de school is een gespecialiseerde Beeldcoach verbonden, die korte video-opnames maakt in de klas op het gebied van interactie, organisatie en didactiek. Deze opnames zijn uitgangspunt ten behoeve van professionalisering van de leerkracht. Net zoals dat bij andere begeleidingsfunctionarissen het geval is, hanteert de Beeldcoach een beroepscode, waarin onder andere staat dat de gemaakte opnames niet voor andere doeleinden gebruikt worden. Zo blijven de videobeelden die in de klas gemaakt worden, onder het beheer van de beeldcoach en worden niet aan anderen vertoond.
De Schoolcoach fungeert als mentor voor startende leerkrachten. Op deze manier zorgen wij dat zij een goede start kunnen maken in hun onderwijscarrière.
8 De resultaten van het onderwijs
8.1 Wat leren de kinderen bij ons
Op Joppe hebben wij hoge verwachtingen van kinderen. Dat betekent dat wij het belangrijk vinden dat kinderen naar vermogen prestaties leveren, begeleid door de leerkracht/coach. Daarnaast is het erg belangrijk dat kinderen opgroeien tot fijne, sociale mensen. Tijdens de schoolloopbaan van uw kind op Joppe wordt de ontwikkeling nauwlettend gevolgd. Indien nodig, vinden aanpassingen plaats in de aanbieding van de leerstof of wordt extra ondersteuning of uitdaging geboden.
8.2 Toets resultaten
Door middel van tussentijdse toetsen houden we zicht op de vorderingen van de leerlingen. Meetbaar zijn de prestaties die kinderen leveren bij vakken als lezen, rekenen en taal (methode-gebonden toetsen). Ook de gegevens van de niet-methode-gebonden toetsen en observatie-instrumenten als ‘Mijn Kleutergroep’, ‘Kindbegrip’ (sociaal-emotionele ontwikkeling) en Cito zijn voor ons van groot belang. Op deze manier evalueren wij ons onderwijs en kunnen wij zien of kinderen inderdaad opnemen wat wij hen aanbieden.
Op de onderwijsvernieuwing houden de kinderen een portfolio bij waarin ze hun ontwikkeling bijhouden. In het portfolio hebben de kinderen werk verzameld dat ze graag willen laten zien.
Ook doet het kind verslag van wat het geleerd heeft. Wat is er deze periode gelukt, waar ben ik in gegroeid, waar ga ik de komende periode meer aandacht aan besteden en hoe ga ik dat doen.
We gaan uit van het kunnen van kinderen zelf en daarbij houden wij altijd in het oog wat gemiddeld van kinderen op een bepaalde leeftijd verwacht kan worden. Niet alle onderdelen van het onderwijsaanbod zijn te meten in getallen. We denken dan onder andere aan zelfstandigheid, taakgerichtheid, enthousiasme, motivatie, het oplossen van problemen, sociale vaardigheid en creativiteit. Voor deze vaardigheden geven we wel een waardering. Hoe wij de zorg voor kinderen hebben georganiseerd, heeft u kunnen lezen in hoofdstuk 4. Toetsgegevens zijn bedoeld om het onderwijs aan uw kind te evalueren en indien nodig aan te passen. We informeren u vanzelfsprekend over de resultaten van uw kind.
8.3 Voortgezet onderwijs
Als de kinderen onze school verlaten, is hun opleiding nog lang niet afgerond. Alle kinderen gaan na de achtste groep door naar het voortgezet onderwijs. In de bijlage bij de schoolgids vertellen we jaarlijks naar welke vormen van voortgezet onderwijs de kinderen van Joppe toegaan. Het is natuurlijk belangrijk hoe onze kinderen het uiteindelijk doen in het voortgezet onderwijs. Om dit te volgen, krijgen wij een aantal jaren de rapportgegevens toegestuurd en hebben wij contact met de betreffende mentoren. Wij horen in deze contacten dat onze oud-leerlingen het goed doen in het voortgezet onderwijs. Scholen geven aan het prettig te vinden om leerlingen van Joppe te krijgen. Uit gesprekken met docenten van middelbare scholen en met oud-leerlingen van Joppe blijkt dat de kinderen goed zijn voorbereid op het vervolgonderwijs.
8.4 Onderwijsinspectie
Bij het laatste bezoek was de inspectie zeer positief over het onderwijs op Joppe en sprak waardering uit over de kwaliteit van het onderwijs en het goede pedagogische klimaat op Joppe en krijgt onze school regulier toezicht.
9 Regeling school- en vakantietijden
9.1 Schooltijden
Op pagina 1 staan de schooltijden beschreven. De kinderen hebben in het jaar extra vrije dagen, de leerkrachten hebben op dat moment studiedag. Voor de zomervakantie worden deze vrije dagen bekend gemaakt in onze nieuwsbrief en zij worden vermeld in de schooljaarkalender.
‘s Morgens gaan de deuren om 8.15 uur open. Als ouder mag u mee de klas in en heeft u nog even tijd om uw kind gedag te zeggen of kort iets tegen de leerkracht te zeggen. Het is voor kinderen belangrijk de dag rustig te beginnen. We vragen u dan ook het afscheid kort te houden. ’s Ochtends vroeg kunt u geen gesprek voeren met de leerkracht. Wij verzoeken u daarvoor een afspraak te maken na schooltijd.
Wij verzoeken de ouders die hun kind naar school brengen, op tijd de lokalen te verlaten. De lessen starten om 8:30 uur. Bij het ophalen van de kinderen wachten ouders langs de buitenrand van het schoolplein op hun kind. De leerkrachten begeleiden de kinderen naar vaste punten op het plein. Zo kunnen zij overzicht houden en de ouders zien hun kind beter aankomen.
‘s Middags mogen de kinderen die thuis eten vanaf 12.50 uur op het schoolplein. Gaat u alstublieft niet eerder naar binnen!
9.2 Ziekte of verhindering
Bij ziekte of verhindering ontvangen wij graag een telefoontje voor schooltijd. Krijgen wij geen bericht dan bellen wij de ouders op. Mocht uw kind onder schooltijd ziek worden, nemen wij uiteraard contact met u op.
Wij stellen het zeer op prijs als u afspraken met dokters, tandartsen en dergelijke na schooltijd probeert te maken. Als het echt niet anders kan, dan hebben wij geen bezwaar tegen dergelijke afspraken onder schooltijd. Het is prettig als dit tijdig bij de administratie / leerkracht wordt gemeld.
Wij vragen u een schriftelijke bevestiging indien uw kind:
- bij ziekte zelf naar huis mag
- zelf naar de dokter of tandarts mag
Tijdens schooltijd zijn wij immers verantwoordelijk voor uw kind.
9.3 Schooljaarkalender
Vakanties, extra vrije dagen, activiteiten en alle andere belangrijke dagen staan allemaal op de schooljaarkalender. Deze geven wij aan het begin van ieder schooljaar mee. Deze staat natuurlijk ook op onze website en in onze jaarkalender van ParnasSys.
9.4 De besteding van tijd
Een groot deel van de onderwijstijd wordt besteed aan de basisvaardigheden (lezen, taal, spelling en rekenen). We zorgen er natuurlijk voor dat alle andere aspecten van het onderwijs, genoemd onder de inhoud van het onderwijs, ook voldoende aandacht krijgen.
Het aantal lesuren is wettelijk bepaald. Wij schrijven jaarlijks een plan waarin het aantal lesuren verantwoord wordt.
9.5 Leerplicht
Elk kind mag naar school als het vier jaar wordt, maar moet naar school als het vijf jaar is. Sommige vierjarigen kunnen een hele schooldag nog niet aan. In overleg met de school, kunnen hierover afspraken gemaakt worden.
9.6 Extra vrij buiten de schoolvakanties (verlof)
Buiten de schoolvakanties kan uw kind in speciale gevallen vrij krijgen. Hiervoor gelden de volgende regels van de leerplichtwet:
- Als uw kind ziek is, kan het niet naar school. Wij horen dat graag voor 8:30 uur, zodat wij weten waarom uw kind er niet is
- Bij bijzondere familieomstandigheden zoals een huwelijk, ernstige ziekte of overlijden en voor het vervullen van bepaalde godsdienstplichten kunt u bij de directeur vrij vragen. U dient dat, indien mogelijk, tenminste twee dagen van tevoren aan te vragen. U kunt hiervoor een formulier bij de administratie krijgen. Wij ontvangen hierbij graag een document van u waaraan wij en de leerplichtambtenaar kunnen zien dat er daadwerkelijk verlof toe- gekend dient te worden
- De leerplichtwet gaat er van uit dat u zich houdt aan de schoolvakanties. Extra vakantie mogen wij alleen in heel bijzondere gevallen toestaan. Als ouders vanwege hun beroep onmogelijk tijdens schoolvakanties verlof kunnen opnemen, mogen wij één keer per jaar, voor maximaal tien dagen vrij geven. Hiervoor dient u een werkgeversverklaring te overleggen. Dat mag echter nooit gedurende de eerste twee weken na de zomervakantie
- Als u meer verlof wilt dan tien dagen per schooljaar, dan dient u dat bij de leerplichtambtenaar aan te vragen. Dit wordt slechts in zeer bijzondere gevallen toegekend
- Informatie m.b.t. tot leerlingen met veelvuldig of frequent (ziekte-) verzuim wordt gedeeld met het Passend Onderwijs, de jeugdarts en de leerplichtambtenaar
- Wanneer een leerling wordt opgeroepen bij de jeugdarts en de betreffende leerling en ouders verschijnen niet op het spreekuur, dan koppelt de jeugdarts dit terug aan school
- School meldt het niet verschijnen vervolgens bij leerplicht
Voor meer informatie omtrent de leerplicht verwijzen wij naar artikel 39 van de Wet op het Primair Onderwijs en de brochure “leerplicht” van de gemeente Haarlemmermeer.
10 Praktische zaken en overige informatie
10.1 Brengen en halen
Kinderen die dicht bij school wonen, komen bij voorkeur lopend naar school. Als u met uw kind met de fiets komt, dan moeten de fietsen in de fietsenrekken geplaatst worden. Graag alleen de fietsenrekken bij het eigen gebouw gebruiken. De school draagt geen verantwoording voor beschadiging of diefstal van fietsen.
Op het schoolplein mag door niemand gefietst worden.
Het is in het belang van uw kinderen dat zij veilig van en naar school gaan. Door de grote drukte die ontstaat tijdens het brengen en halen van de kinderen, wordt de situatie rond school voor kinderen onoverzichtelijk en soms gevaarlijk. Wij vragen u dan ook met klem het autogebruik bij het halen en brengen te beperken. De ouders die hun kind wel met de auto moeten brengen en halen, vragen wij rekening te houden met de andere weggebruikers. Veiligheid en geduld zijn hierbij erg belangrijk.
Parkeergelegenheid is er in de zijstraten rondom de school. Het is niet toegestaan en bovendien gevaarlijk uw auto op de stoep te parkeren of bij een gele streep.
10.2 Overblijven
In onze school mogen kinderen tussen de middag thuis gaan lunchen, maar is er ook overblijfgelegenheid voor de kinderen. In een rustige sfeer blijven de kinderen bij de eigen leerkracht over. Overblijfgelden komen ten goede aan de school. Wanneer uw kind regelmatig overblijft, is het voordeliger om een kwartaalabonnement via Schoolkassa (ParnasSys) af te nemen.
De kinderen eten eerst in alle rust bij hun eigen juf of meester in het eigen lokaal. Daarna gaan ze bij goed weer buiten spelen onder begeleiding van leerkrachten. Bij slecht weer worden de kinderen in de school opgevangen.
10.3 Eten en drinken
Kinderen mogen in de ochtendpauze iets eten en drinken. Drinken met koolzuur en snoep mag niet. Wij geven de voorkeur aan een beker/drinkfles welke nagevuld kan worden met water. Het is prettig als de naam van uw kind op de bekers en broodtrommels staan. Ook fruit zien wij graag voorzien van de naam van het kind. Snoepen tijdens de lessen is niet toegestaan.
Op woensdag en donderdag is het Groente- en fruitdag op Joppe. Ieder kind neemt een stukje fruit of groente mee naar school voor in de ochtendpauze. Koek is deze dagen niet toegestaan.
10.4 Feesten
De school besteedt aandacht aan de volgende feesten: met Sint Maarten maken de kinderen van groep 1 tot en met 4 een lampion. Sinterklaas komt uiteraard op bezoek. En het Kerst- en Paasfeest wordt op een bijzonder sfeervolle manier gevierd. Tevens wordt er in alle groepen ook inhoudelijk aandacht besteed aan de herkomst van deze feesten.
Op de afscheidsavond van groep 8 wordt een musical opgevoerd, waarna officieel afscheid genomen wordt van de kinderen van groep 8.
10.5 Sportieve activiteiten
Wij nemen deel aan diverse sportieve activiteiten. Deze toernooien worden in vakanties en op woensdagmiddagen
georganiseerd. Te denken valt aan basketbal, volleybal en voetbal. Ook wordt er ieder jaar een sportdag georganiseerd. Ouderhulp is bij deze activiteiten nodig om de organisatie rond te kunnen krijgen.
10.6 Schoolreisjes
Aan het eind van het schooljaar gaan de kinderen van groep 1 t/m 7 op schoolreisje. Groep 8 gaat drie dagen op schoolkamp als afsluiting van de basisschooltijd. De vrijwillige kosten van het schoolreisje en van het schoolkamp betalen de ouders naast de vrijwillige ouderbijdrage.
10.7 Verjaardagen
Als uw kind jarig is, mag hij/zij in de klas trakteren en de klassen rond langs de juffen en meesters. Houdt u de traktatie klein en bescheiden alstublieft. De verjaardag van de meesters en juffen wordt jaarlijks gevierd op de meesters- en juffendag. Deze dag wordt vermeld in de schooljaarkalender.
10.8 Huisdieren
Er zijn kinderen op onze school die last hebben van allergieën of aandoeningen aan de luchtwegen. Voor dieren is de school daarom verboden gebied.
10.9 Controle hoofdluis
Hoofdluis is een steeds terugkerend probleem op alle scholen. De GGD heeft aangeraden alle kinderen regelmatig te controleren. Wanneer hoofdluis wordt geconstateerd, worden de betreffende ouders hiervan op de hoogte gebracht.
10.10 Gevonden voorwerpen
Gedurende het schooljaar blijven er veel spullen, vooral kledingstukken, liggen op school. Wij adviseren u om de tas, gymkleding en gymschoenen van uw kind(eren) van hun naam te voorzien. De gevonden spullen verzamelen we in kratten die in de hallen staan. Daar kunt u altijd in kijken als u iets mist. Spullen die niet worden opgehaald geven wij aan een goed doel. De school kan geen aansprakelijkheid aanvaarden voor het verloren gaan of beschadigen van voorwerpen zoals bijvoorbeeld horloges, sieraden, portemonnees en dergelijke.
10.11 Inleveren batterijen
Op school kunnen lege batterijen worden ingeleverd. Bij iedere ingang staat een speciale bak waar u deze in kunt doen. Een volle ton batterijen levert de schoolpunten op. We kunnen hiervoor speelgoed voor de school uitzoeken.
10.12 Schoolfotograaf
Elk schooljaar wordt onze school bezocht door de schoolfotograaf. De fotograaf neemt een groepsfoto, een individuele foto en er is een mogelijkheid dat broertjes en/ of zusjes samen op de foto kunnen.
10.13 Mobiele telefoons
Indien er om dringende reden naar huis gebeld dient te worden, mogen de kinderen gebruik maken van de schooltelefoon. Vanaf schooljaar 2024-2025 is het gebruik van mobiele telefoons niet meer toegestaan op basisscholen. Mocht het toch nodig zijn dat uw kind een mobiel bij zich heeft, dan spreken we af dat deze bij binnengaan van de school is uitgeschakeld en pas bij het verlaten van school weer wordt ingeschakeld. Gebruik van een mobiel in pauzes en de mobiel op “stille stand” is dus ook niet toegestaan. De leerling blijft zelf verantwoordelijk voor zijn/haar eigendom. Verlies, schade of diefstal aan/van een mobiele telefoon kunnen niet verhaald worden op de school. Het volledige ‘Beleid mobiele telefoons’ ligt ter inzage bij directie.
10.14 Sponsoring
Basisscholen ontvangen jaarlijks veel brochures, educatie-materiaal en lespakketten van bedrijven. We bekijken al deze informatie kritisch en objectief. Soms maken we gebruik van het aanbod (zonder verplichtingen). Bedrijfsbezoeken, diensten van bedrijven en het aannemen van prijzen zijn andere vormen van sponsoring die bij ons op school kunnen voorkomen. Via ons bestuur beschikken wij over een ANBI-status. Giften zijn hierdoor fiscaal aftrekbaar. Wij onderschrijven de stelling dat het onderwijs nooit afhankelijk mag worden van sponsoring.
10.15 Ontruimingsoefening
Tweemaal per jaar houden wij op Joppe een ontruimingsoefening. Tijdens deze oefening kijken wij of de gemaakte afspraken hierover nog kloppen. Op Joppe werken voldoende leerkrachten die zijn opgeleid als bedrijfshulpverlener. Joppe heeft een calamiteitenplan opgesteld dat jaarlijks wordt bijgesteld.
Geïnteresseerd in onze school?
Wilt u meer informatie of wilt u komen kennismaken? Neem contact met ons op via onderstaande knop.