Vertrouw, verwonder, verleg

In ons onderwijsconcept kunnen kinderen zichzelf ontplooien. Zij leren zichzelf kennen, krijgen de kans sociaal weerbaar te worden, ontdekken hun kwaliteiten en talenten, doen kennis en vaardigheden op en ontwikkelen creatief denkvermogen om zelfverzekerd de toekomst toe te treden.

Bekijk hier onze schoolgids

Sociaal

“Joppe is niet alleen zelf gelukkig, maar is ook een mooi mens voor de wereld om zich heen.”

Wij willen bijdragen aan de levenshouding van onze leerlingen. Wij leren hen hoe zij gelukkig kunnen zijn en hoe ze anderen gelukkig kunnen maken. Een deel van ons geluk is genetisch bepaald of is omgevingsafhankelijk. Een ander deel is te bereiken met aangeleerde vaardigheden.

Onze levenslessen richten zich op vaardigheden die ervoor zorgen dat geluk voor méér mensen bereikbaar wordt. Te denken valt aan lessen over doorzetten, vriendschappen, eerlijkheid, omgaan met teleurstellingen, veerkracht, grenzen aangeven en ontspannen. Met het aanleren hiervan willen we bereiken dat kinderen huppelend en fluitend de toekomst tegemoet gaan.

Zelfbewust en vindingrijk

Joppe weet wat zijn einddoel is, waar hij staat en wat zijn volgende stap is om zijn einddoel te bereiken.

If “Plan A” didn’t work. The alphabet has 25 more letters.

Vindingrijkheid staat tussen creatief denkvermogen en een onderzoekende houding. Vindingrijkheid is het vinden van nieuwe toepassingen, ideeën, uitingen, concepten vanuit een creatief proces. Het is wat de mens heeft doen overleven en floreren. We weten nog niet veel over de toekomst van de kinderen van nu. Wat we wel kunnen zeggen, is dat vindingrijkheid een steeds grotere rol zal gaan spelen in een snel veranderende samenleving.

Wereldburger

We vinden het belangrijk dat kinderen zich breed ontwikkelen. Dat ze onafhankelijk, creatief en kritisch leren denken, dat ze goed kunnen samenwerken en zichzelf doelen stellen. Wij willen onze leerlingen de vaardigheid leren om te ontdekken wat er gebeurt in de directe omgeving en ook in de wereld.

Daarnaast willen wij de kinderen leren de leefomgeving te zien als leeromgeving. Zo leren ze de verantwoordelijkheid te nemen om de wereld een mooiere plek te maken voor iedereen.

"Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan leren.”

Kinderen willen het gevoel hebben de dingen zélf te kunnen doen, zelf kunnen beslissen, zelf keuzes maken. Dat kan alleen in een omgeving waarin hun eigenheid gerespecteerd wordt. Het pedagogische antwoord hierop is het bieden van veiligheid, ruimte binnen gestelde kaders, begeleiding, ondersteuning en verbondenheid met de ander. We willen eigenaarschap en zelfsturing stimuleren.

Uit onderzoeken is gebleken dat eigenaarschap over de eigen ontwikkeling en over het gemaakte werk en zelfsturing belangrijk aspecten zijn van autonomie. Wij willen de kinderen leren om zelf hun werk te plannen. Goede begeleiding en zo nodig sturing is daarbij essentieel.

Hoe ziet een dag eruit?

Wij starten met een inloop. Daarna gaan de kinderen naar hun lokaal met hun stamgroep. Deze bestaan uit ongeveer 25 leerlingen, die de dag met elkaar en hun leerkracht beginnen met de levensles. Wij werken met stamgroepen 1-2-3 (Jutters), 4-5-6 (Ontdekkingsreizigers) en 7-8 (Pioniers).

Gedurende de dag werken de leerlingen zelfstandig aan hun werk op het leerplein. Deze ruimtes zijn multifunctioneel ingericht met zelfstandigwerkplekken, samenwerkplekken en stilteplekken. De leerkrachten geven ‘s ochtends instructie per jaarlaag. ‘s Middags wordt gewerkt aan een thema van IPC. Hierin zijn de verschillende vakken met elkaar verbonden. Leerlingen leren zo verbanden zien tussen vakken, zijn meer betrokken en leren denken vanuit verschillende invalshoeken.

De dag wordt afgesloten met een terugblik op de levensles. Hoe hebben zij dit vandaag toegepast en wat nemen zij mee?

Ontwikkeling en resultaten

We gebruiken verschillende observatie-instrumenten om de leerlingontwikkeling te volgen. Snappet is een digitaal programma waarmee wij de dagelijkse ontwikkeling monitoren. Het geeft ook inzicht in de ontwikkeling over een langere periode. De opbrengsten volgen wij middels Citotoetsen. De leerkrachten analyseren deze (toets-)resultaten en zetten, waar nodig, interventies in om het aanbod op de leerling af te stemmen.

Naast cognitieve ontwikkeling volgen wij ook de sociaal-emotionele ontwikkeling middels signaleringsinstrument Kindbegrip. Alle resultaten komen in ons leerlingvolgsysteem. Dagelijks spreken de leerkrachten met de leerlingen over hun ontwikkeling. Tijdens de ouder-kind-leerkrachtgesprekken vertelt het kind zelf aan de hand van hun portfolio over zijn/haar ontwikkeling. Wat is deze periode gelukt, waarin ben ik gegroeid, waaraan ga ik meer aandacht besteden, hoe ga ik dat doen? In het portfolio verzamelen zij werk dat ze graag willen laten zien.

Geïnteresseerd in onze school?

Wilt u meer informatie of wilt u komen kennismaken? Neem contact met ons op via onderstaande knop.